Metropole Orkest koos unaniem voor Jameszoo: 'Heel cool'

Na een memorabele editie met Henrik Schwarz verzorgt het Metropole Orkest ook woensdagavond weer het openingsconcert van het Amsterdam Dance Event in de Melkweg. Jameszoo werd unaniem gekozen als partner in crime. 'Heel cool.'

Jules Buckley (midden) en Jameszoo (uiterst links) repeteren met het orkest Beeld Reinout Bos

Mitchel van Dinther, alias Jameszoo (26), heeft al vaak geprobeerd uit te leggen welk genre muziek hij maakt. "Sommige familieleden gaan ervan uit dat ik elektronische muziek maak zoals Tiësto. Ik maak daar vaak grappen over. Mijn muziek is niet echt uit te leggen. Je houdt ervan of je vindt het stom."

Voor wie het toch wil proberen uit te leggen, komt met een moderne, experimentele variant van elektronische muziek met sterke jazzinvloeden misschien nog het meest in de buurt.

Jameszoo's debuutalbum Fool, dat in 2016 uitkwam, is bij vlagen atonaal en zit vol geluiden die maar lastig te plaatsen zijn. Niet gek, want tijdens het produceren haalt hij de merkwaardigste attributen uit de kast. Om maar een voorbeeld te noemen: voor het nummer Wrong gebruikte hij met wax ingesmeerd visdraad om zwevende tonen te creëren. Soms pakt hij een microfoon om zelf lukraak geluiden te produceren. Met zijn branie wist Van Dinther de bekende jazzpianist Steve Kuhn, die in de jaren zestig in het John Coltrane Quartet speelde, te verleiden mee te werken aan het album.

Precies het juiste moment
En nu is er de samenwerking met het Metropole Orkest, waarmee Van Dinther woensdagavond het grote ADE-openingsconcert in de Rabozaal van de Melkweg doet. "Heel cool," zegt Van Dinther. "Ik was al eerder gevraagd voor een samenwerking met De Nationale Opera, waar ik enorm fan van ben. Ik had toen alleen niet het gevoel dat ik er genoeg tijd voor had, dus ik heb nee gezegd. Toen dit project voorbijkwam, dacht ik: dit is nog beter. Het kwam precies op het juiste moment."

Mitchel van Dinther alias Jameszoo tijdens de repetitie met het Metropole Orkest Beeld Reinout Bos

Voor het Metropole Orkest was de keuze voor Van Din­ther snel gemaakt, ondanks dat hij muziek maakt die maar moeilijk te definiëren is. "We probeerden een project te vinden dat alle muzikanten uitdaagt," zegt de Britse chef-dirigent Jules Buckley (37). "Ik wil een conservator zijn die mensen bij elkaar brengt uit verschillende werelden en ze uit hun comfortzone haalt."

Gemakkelijk heeft Buckley het zichzelf er niet mee gemaakt. Waar hij bij een normaal popnummer een dag nodig heeft om er een orkestcompositie van te maken, duurde dat bij de nummers van Van Dinther ongeveer een week. Buckley: "Je moet meerdere deuren openbreken om bij de kern van een nummer te komen en het te begrijpen. Het is een soort code die je moet vinden. Dat kost veel tijd, maar het is een mooi proces."

Snelle roffels
Van Dinther, die feedback moest geven op het werk van Buckley, vroeg zich vooral af wanneer iedereen doorhad dat hij weinig weet van de theoretische kant van muziek. "Ik kon naar het conservatorium, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb nooit klassikale lessen over muziek gevolgd. Het was wachten op het moment dat ze zouden ontdekken dat ik maar een sukkel ben die een beetje zit te pielen met muziek. Ik was heel blij om te merken dat ze alsnog begrepen wat ik bedoelde, ook al gebruikte ik omslachtige zinnen om het uit te leggen."

Als het gaat om het zoeken naar bijzondere attributen om bepaalde geluiden mee te creëren, hebben Van Din­ther en het Metropole Orkest ook best wat overeenkomsten. De drummer van het orkest gebruikt voor dit concert bijvoorbeeld vibrators (ja, het seksspeeltje) op de drumvellen. Vanwege de snelle trillingen kan hij extreem snelle roffels spelen. "En de percussiesectie zal ook echt apeshit stuff doen," belooft Buckley.

Samenwerken met artiesten uit het elektronische genre doet het orkest uit liefde voor muziek, zegt Buckley. "Het is leuk om iets te leren wat je niet kent, maar wel tof vindt. Daardoor worden we allemaal beter en de dingen die we leren, kunnen we meenemen naar een volgend project."

Jameszoo & Metropole Orkest - Fool
Melkweg, 18/10
Kaarten zijn te koop via deze link.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden