Plus

Met roep om verbod Uber neemt druk op taxibedrijf toe

Met de roep om een verbod op Uber neemt de druk op het taxibedrijf toe. In zes weken zijn bij drie ongelukken met Uberchauffeurs in Amsterdam vier mensen om het leven gekomen. 'Die jongens moeten scoren. Dit moet stoppen.'

Beeld anp

Na twee dodelijke ongevallen, in december en afgelopen weekend, bleek gisteren dat ook bij een aanrijding op de A9 op 3 januari een Uberchauffeur achter het stuur had gezeten. Hierbij kwamen een vader (64) en zijn dochter (33) om het leven. De chauffeur bleek vlak voor het ongeval te hebben geblowd.

Daar komt bij dat gisteren een 9-jarig meisje ernstig gewond raakte toen ze werd aangereden door een Uberchauffeur op de Jan van Galenstraat. Bijna dagelijks lijken hulpdiensten te moeten uitrukken om te assisteren bij de gevolgen van wéér een ongeluk met Uberchauffeurs.

Zowel in Amsterdam als landelijk neemt de roep om maatregelen tegen Uber toe. Veilig ­Verkeer Nederland spreekt van 'kamikazepiloten'. Volgens woordvoerder Rob Stomphorst opereren veel Uberchauffeurs als 'die jongens die op bezorgscooters rijden'.

Hoe is de plotselinge stijging van het aantal ongelukken met Uberchauffeurs te verklaren? De chauffeurs worden uitgebuit, zegt Stomp­horst.

"Het klinkt mooi, lekker je geld verdienen als taxichauffeur, maar in de praktijk moet je heel veel uren draaien voordat je de lease van je auto en de verzekeringen eruit hebt. Die jongens worden van hot naar haar gestuurd, ze moeten scoren. Dit moet stoppen."

Vijftig uur in drie dagen
Het Parool sprak met meerdere Uberchauffeurs en hun reacties zijn eensluidend: ze worden min of meer gedwongen onmenselijk lange ­dagen te maken. En: Uber stelt ook jonge jongens die vaak pas net hun rijbewijs hebben in de gelegenheid zich bij het platform aan te sluiten.

"Je wordt roekeloos," zegt een chauffeur die tot vorig jaar nog voor Uber reed. "Dat komt door de app, die stuurt je alle kanten op. Dan rij je in Oost en dan zie je op de app dat West ineens 'rood' kleurt. Dat noemen ze een 'surge', wat betekent dat er snel een grote vraag zal zijn naar taxi's in dat gebied."

Een groep Uberchauffeurs kwam gisteren samen bij de FNV. Volgens Minke Jansma van de vervoersector van FNV Bondgenoten zijn er chauffeurs die vijftig uur hebben gewerkt in drie dagen. "Ze doen alles om tot een normaal inkomen te komen."

Een chauffeur: "Een ongeluk zit na twaalf uur werken echt in een héél klein hoekje." Jansma: "Een verbod op Uber is de enige optie."

Uber zegt dat de vele ongevallen de hoogste prioriteit van het bedrijf hebben en dat er 'alles aan wordt gedaan' om erachter te komen waarom steeds hun chauffeurs bij ongelukken en aanrijdingen zijn betrokken.

Schimmige constructies
Uber heeft de afgelopen maanden vele hon­derden chauffeurs toegelaten, via schimmige pachtconstructies en rijscholen die het volgens de chauffeurs met regels niet zo nauw nemen.

"Al die nieuwe chauffeurs maken de markt nog groter, waardoor een boterham verdienen niet meer mogelijk is. Intussen zitten we vast aan dure leasecontracten, die we hebben gesloten na bemiddeling door Uber."

Een verbod op Uber ligt ingewikkeld. Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) meldde eerder al dat Amsterdam niet de bevoegdheid heeft de taxidienst te verbieden. Zij zei slechts 'de baas van Uber te kunnen aanspreken op zijn verantwoordelijkheden'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden