Update

Met ov-chip soepel door 't nieuwe poortje

Veel GVB-personeel was donderdagmorgen opgetrommeld om reizigers met problemen door de poortjes te helpen. Foto Jean-pierre Jans

Een vijftiger uit Bergen op Zoom is de kluts kwijt. ''Ik ben maar een eenvoudige boerenjongen, één dagje in de stad. Moet ik nou zo'n hele pas kopen?''

Dat hoeft hij niet. Op het Centraal Station wijst een GVB-meisje hem de weg naar de kaartautomaat voor een wegwerpkaartje. Natuurlijk wist hij dat vandaag de ov-chipkaart werd ingevoerd in Amsterdam. ''Ik dacht nog: Hoe kan ik ooit nog reizen als ik er geen heb? Het zal wel veel duurder zijn, hè?''

De meeste passagiers zijn er donderdagmorgen op voorbereid dat ze hun strippenkaart niet meer konden gebruiken in de metro. Slechts een enkeling slaat op tilt. ''Een probleem? Zeker heb ik een probleem!'' schreeuwt een dame bij de infobalie. ''Iedereen hijgt in je nek dat je goed moet inchecken. Maar bij het uitchecken is er niemand.'' Wat er precies is misgegaan, kan ze in haar opwinding niet uitleggen. ''Ik had allang op mijn werk moeten zijn.''

Rond vijf voor negen begeeft de eerste kaartautomaat op het CS het. Monteurs hebben de klus snel geklaard. Vijf haltes verder, op het Amstelstation, reageren drie van de hekjes niet op de chipkaart: buiten gebruik. Een reiziger met geleidehond heeft een probleem. Ze heeft netjes ingecheckt, maar het poortje werkt niet. Ze staat, zo blijkt, te dicht op het hekje. ''Dan werkt het niet. Dat is voor ons heel lastig.'' De dame achter hen mort. ''Goede reis?'' verzucht ze tegen een GVB'er. ''Dat hopen we maar. Kutsysteem!'' Dat er twee soorten poortjes zijn, voor de metro en voor de trein, geeft ook enige verwarring.

Dat is ook het geval op de stations Bijlmer en Zuid WTC. Daar ontstaan nog de langste rijen bij de servicebalies, omdat de vele forensen die gebruik maken van deze stations, nu pas hun abonnement op de chipkaart laten bijschrijven.

Toch zijn de meeste passagiers tevreden over de hulp die wordt geboden. Ook al worden ze soms teruggestuurd omdat hun abonnementen of ov-studentenkaarten om onduidelijke reden niet werken. Aan één van de achthonderd GVB-voorlichters dan de lastige taak om uit te leggen dat ze eerder zijn vergeten uit te checken of de kaart hebben gebruikt op een plek of moment dat hun abonnement niet geldig was.

Verderop probeert een passagier op wel heel bijzondere wijze zijn gelijk te halen. Hij is een taalkundige discussie aangegaan met een GVB-er. ''Vanaf 27 augustus is de chipkaart de enige kaart in de metro. Dus met ingang van morgen,'' houdt hij stug vol. De GVB'er laat het gelaten over zich komen.

Na de ochtendspits is GVB-directeur Gertjan Kroon voorzichtig optimistisch. Op dat moment hebben de poortjes 50.000 reizigers verwerkt. Hij spreekt van 'enige rijvorming'. Nog geen tien procent van de storingsgevoelige verkoopautomaten is bezweken onder de drukte.

''Over het algemeen is het soepel gegaan. So far so good, maar je moet de dag niet prijzen voordat het avond is.'' (CORRIE VERKERK/BART VAN ZOELEN)

Foto Jean-Pierre Jans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden