Plus

Met lol de taal leren dankzij de schoolschrijver

De schoolschrijver is een kinderboekenschrijver die basisschoolleerlingen op een leuke manier helpt met lezen en schrijven. Ook op de Bataviaschool voor nieuwkomers komt zo'n schoolschrijver langs.

Schoolschrijver Simone Arts op de Bataviaschool.Beeld Charlotte Odijk

Hoe leer je kinderen goed lezen en schrijven? Door een schrijver naar schoolklassen te sturen. Een kinderboekenschrijver wel te verstaan, iemand die dus kan schrijven, die graag gelezen wordt, en die wat heeft met de doelgroep.

Nog altijd is een schrikbarend hoog aantal kinderen niet goed in lezen en schrijven. Eén op de tien kinderen in groep 8 heeft een taalachterstand. 1,9 miljoen volwassenen heeft moeite met lezen en schrijven.

'Ik-kan-het-niet-drempel'
Weer plezier krijgen in taal, dat is wat Stichting Schoolschrijver wil. De stichting werd in 2010 opgericht door Annemiek Neefjes, die lang boekenredacteur bij Vrij Nederland was.

"Voor mij zijn boeken en lezen vanzelfsprekendheden die je verder helpen in het leven," zegt Neefjes. Maar als leesmoeder op de Amsterdamse school van haar dochter zag ze veel slimme kinderen die met taal steeds verder achterliepen.

"Op school is taal schools en methodisch, terwijl als je lol hebt, je wel over de 'ik-kan-het-niet-drempel' komt."

De Bataviaschool in de Indische Buurt heeft daar veel belang bij. Het is een school voor nieuwkomers met onder andere kinderen van vluchtelingen en immigranten, die er komen om het Nederlands onder de knie te krijgen voordat ze naar een gewone school kunnen.

Simone Arts is sinds dit schooljaar schoolschrijver op de Bataviaschool. De auteur van boeken als Applaus voor Sterre en Goed zo Gijsje is zelf ook NT2-docent.

Een klasje van tien kinderen komt die donderdagmiddag enthousiast de oude gymzaal binnenrennen waar Arts les geeft. Ze vliegen haar om de hals.

Deze middag staan sprookjes op het programma voor de zes- tot elfjarigen die ze in haar klasje heeft. Vorige week kwam Roodkapje aan bod. "Verhalen vertellen komt in elke cultuur voor. Dit is wat ons verbindt," zegt Arts.

De kinderen herkennen het verhaal onmiddellijk. Want Roodkapje blijkt niet in de 19de eeuw door de gebroeders Grimm bedacht, maar heeft wortels in de eerste eeuw na Christus.

10%

Eén op de tien kinderen in groep 8 van de basisschool heeft te kampen met een taalachterstand.

Arts: "Het sprookje is ook bekend in Afrika en het Midden-Oosten."

Roodkapjes mandje
Als speelse oefening laat ze de kinderen in Roodkapjes mandje graaien, zonder te kijken. Ze articuleert duidelijk en spreekt langzaam, beeldt woorden uit. "Appel, bloem!" roepen de kinderen.

Nadat ze alle spullen in het mandje hebben aangeraakt, moeten ze op een blaadje omcirkelen wat ze voelden. Geestdriftig tekenen ze languit op de vloer gelegen rondjes om de antwoorden.

"Taalachterstand is een maatschappelijk probleem, niet alleen een probleem van de leerkracht," verduidelijkt Arts het belang van de schoolschrijver.

Oudere kinderen laat ze zelf schrijven. "Door dan naar ze te luisteren en zich te laten uiten zonder op d's en t's te letten, kun je ze echt wat geven."

Laat ze dichten!

Tips van schoolschrijvers om kinderen enthousiasmeren voor lezen en schrijven
- blijf voorlezen, ook na hun 12de
- stop kinderen in een verhaal (ook als ze er niet in zitten. Vervang volwassenen dan door kinderen)
- laat ze dichten over de toekomst
- speel met taal
- gebruik koelkastmagneten voor poëzie
- schrijf de songteksten van favoriete liedjes opOnder meer schrijvers Manon Sikkel, Ruben Prins, Maren Stoffels en Erna Sassen deden al mee met Schoolschrijver op 50 basisscholen en met meer dan 10.000 kinderen in het hele land.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden