Plus

Met een subsidieregeling wordt de muziekles meer dan 'dat uurtje erbij'

Hey ba-ba-re-boppend gaven Ilse DeLange en minister Jet Bussemaker maandag, tijdens een muziekles op de HvA-pabo, het startschot voor een subsidieregeling voor meer muziek in de klas.

Minister Bussemaker en Ilse DeLange gaven gisteren het goede voorbeeld op de HvA Beeld Eva Plevier
Minister Bussemaker en Ilse DeLange gaven gisteren het goede voorbeeld op de HvABeeld Eva Plevier

"Maak de kring iets groter, neem goed de ruimte. Schouders los, en laat vallen." De twintig pabostudenten volgen de docent in de warming-up van de eerste muziekles van het tweede semester.

In het lokaal is het trappelen van voeten op de vloer te horen en het doffe trommelen van de handen op de bovenbenen en buik. Er wordt gegiecheld, wat aarzelend zingen ze de docent na: "Heeeeey ba-ba-re-bop."

Goed muziekonderwijs
Ilse DeLange, ambassadeur van Méér muziek in de klas, een organisatie die zich inzet voor structureel en goed muziekonderwijs op basisscholen, en minister Jet Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) zitten vanochtend ook in die kring, tussen de studenten van klas 1D, om mee te zingen en het belang van goed muziekonderwijs te benadrukken.

Een bedrag van 5 miljoen euro stelt de minister de komende jaren beschikbaar voor pabo's die de professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten op het gebied van muziekonderwijs willen bevorderen.

Geld waarmee de Amsterdamse pabo bijvoorbeeld een samenwerking aan kan gaan met het Conservatorium van Amsterdam.

Want in 2020 moet het vanzelfsprekend zijn muziek te maken in de klas, is het idee. De muziekles moet meer worden dan alleen 'dat uurtje erbij' - zo kan het worden gecombineerd met de reken- of taalles - en het mag breder. DeLange: "Een leerling die niet wil zingen omdat hij het eng vindt, kan misschien wel uit de voeten met bodypercussie."

Opbloeien
Daarvoor moeten leraren echter wel hun gêne opzij zetten - één van de belangrijkste redenen waarom muziekles niet altijd de prioriteit heeft. Heb je zelf geen gouden keeltje of is ritme houden een uitdaging? Ook dan kun je muziek prima in de lessen verwerken, als je maar weet hoe.

Zelf kunnen zingen of een instrument bespelen is niet nodig, beamen de eerstejaars pabostudenten. Er is altijd wel een digibord waar je karaokefilmpjes van YouTube op kunt laten zien.

Veel kinderen moeten overigens zelf ook een drempel over, zegt student Sabine Van Elk (21). "Maar eenmaal daar overheen zie je de stillere kinderen tijdens het muziekmaken opbloeien, vrolijker worden en als leerkracht kun je op die manier bijdragen aan hun zelfvertrouwen."

De sociale ontwikkeling zou volgens DeLange dé reden moeten zijn om als docent meer muziek in de les te willen. Het zou niet mogen onderdoen voor andere vakken. "Geen geld? Geen tijd? Dan zijn de creatieve vakken de eerste die worden geschrapt. Dat vind ik een enorme misvatting."

De subsidie is niet bedoeld om allemaal muzikanten op te leiden, zegt DeLange over het belang van meer muziek in de klas. "Maar muziek kan rekenen en taal leuker maken en leren makkelijker. Daarnaast kan muziek op school ook zorgen voor sociale verbinding."

Pesten
Bussemaker gaat nog een stapje verder. "Creativiteit en samenwerken komen samen in muziekles. Je moet naar elkaar luisteren, het brengt mensen bij elkaar en ik geloof dat dat uiteindelijk kan leiden tot een meer
betrokken samenleving."

En niet alleen de kinderen hebben er baat bij, ook leraren kan het helpen, weet de minister. Bij het houden van orde, als de kinderen naar buiten willen, maar dat kan even niet, of bij pesten in de klas. DeLange: "Want muziek maakt zacht en breekt egootjes af."

Als de muziekles vordert, wordt de uitdaging, onder leiding van DeLange, ook groter. Ieniemieniemanimo, I love you so wordt afgerond; het is tijd voor Calm After The Storm van The Common Linnets van DeLange zelf. Het enthousiasme wordt niet minder, de noten wel nét iets hoger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden