Met een lach en een traan: roer om bij 22Tracks

Niet voor het eerst gaat de Amsterdamse streamingsdienst dit weekend grondig op de schop. Maar zo ingrijpend als nu gebeurde het nog nooit. Spotify wordt omarmd: "De grootste verandering sinds onze oprichting."

Een afvaardiging van de dj's die namens 22Tracks playlists in hun genre bijhouden in Amsterdam Beeld 22Tracks
Een afvaardiging van de dj's die namens 22Tracks playlists in hun genre bijhouden in AmsterdamBeeld 22Tracks

Geen 22 playlists met 22 nummers in verschillende genres meer. Geen 22 verschillende dj's uit vier steden meer die de playlist in hun specialiteit bijhouden. Ook de iPhone-app en Sonos-extensie zijn verleden tijd. Het is nogal wat waar mede-oprichter van 22Tracks Vincent Reinders (31) afscheid van neemt.

Daar krijgt hij wel een zeer intensieve samenwerking met de streaming-concullega's van Spotify voor terug, met alle daarbij horende gemakken. En hoewel met het bestaansrecht van 22Tracks volgens Reinders nog altijd niets mis was, is het moment om met de grote collega mee te gaan volgens hem nu het juiste. "Dankzij deze stap kunnen we voor onze playlists straks niet meer uit duizenden, maar honderdduizenden nummers kiezen."

Spotify
In grote lijnen betekent dat dat er na vrijdagavond zes uur, wanneer het roer letterlijk en figuurlijk om gaat, nog altijd playlists te vinden zijn op het platform, maar dat die bestaan uit 'embeds' van via Spotify opgebouwde lijsten. Samengesteld door dj's die 22Tracks nog aan boord had maar nu toegespitst op bijvoorbeeld specifieke thema's. "Denk aan een lijstje met classics, bepaalde labels die we uitlichten of een greep uit het archief van 7 jaar 22Tracks", zegt Reinders. "Ik wilde altijd al globaler werken met 22Tracks, maar het platform in 22 steden uitrollen zoals ooit het idee was, bleek echt onhaalbaar. Nu kunnen we met selectiemakers van over de hele wereld werken en blijven selecteren zoals mensen gewend zijn."

Hoewel niet alle 22 dj's uit de vier steden aan boord blijven, ziet Reinders voor hen in de toekomstige samenwerking met Spotify wel degelijk een meerwaarde. "Spotify is voor mij nu nog een behoorlijk donkergrijze database die wel wat kleur kan gebruiken. Daar kunnen wij volgens mij een goede speler in zijn. Er zijn duizenden nummers op Spotify die slechts tientallen keren of zelfs nooit zijn afgespeeld, maar wel de moeite waard zijn. Laat iemand ze er maar uit vissen."

De voornaamste reden voor de Amsterdammer om een aantal maanden geleden bij Spotify aan te kloppen was de constante worsteling met 'licensing': rechten en daaraan verbonden kosten om muziek van bepaalde artiesten en platenmaatschappijen te mogen plaatsen.

Flexibiliteit
"Het komt erop neer dat de grote platenmaatschappijen zeggen van andere partijen veel geld te kunnen krijgen, dus willen ze dat van ons ook. Zoveel van de r&b, klassiek en jazz die we op 22Tracks hadden willen delen zit bijvoorbeeld bij Universal. Daar mochten wij geen muziek van delen. Spotify mag dat wel. Wij liepen qua flexibiliteit tegen muren aan die een Spotify minder kent."

Een flexibiliteit die Spotify niet kende en 22Tracks op haar beurt wel, is dat muziek er vaak als eerste te vinden was, uitgezocht door de gespecialiseerde 'curatoren'. Nu de streamingreus de belangrijkste bron is, is 'de eerste zijn' niet altijd meer mogelijk. "Klopt", zegt Reinders. "Daar zullen luisteraars inderdaad de P in hebben, wijzelf en onze dj's ook. Gelukkig is er van hen niemand geweest die zei 'joh op deze manier kap ik er mee.' Ik weet zeker dat we een grote groep muziekleifhebbers hier blij mee gaan maken."

Het maakt de op handen zijnde veranderingen een beetje vreemd. "Ik word heel enthousiast van de mogelijkheden die we straks hebben, maar zeg tegelijkertijd vaarwel tegen mijn meest gebruikte app van de afgelopen zeven jaar. Het gaat met een lach en een traan."

Vincent Reinders Beeld Krijn van Noordwijk
Vincent ReindersBeeld Krijn van Noordwijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden