Met een elektrisch minibusje naar winkel en dokter in Nieuw-West

Nieuw-West springt in het gat dat achterblijft na de versoberingen in het openbaar vervoer. Begin volgend jaar begint een proef met kleinschalig personenvervoer binnen de grenzen van het stadsdeel.

Beeld anp

Met kleine, elektrische busjes kunnen maximaal vier mensen tussen wijken, van en naar winkelpleinen en tussen zieken- en verzorgingshuizen worden vervoerd. Het instaptarief is twee euro voor een enkele reis. De rit mag nooit duurder uitpakken dan de prijs voor een bus- of treinkaartje.

Strippenkaart
Een voertuig bestellen voor de deur, voor een rit naar een specifiek adres, is ook mogelijk, voor vier euro. Voor ouderen wordt een strippenkaart ontwikkeld die wordt aangeboden via verzorgingshuizen. Ook komt er een rechtstreekse verbinding tussen het Osdorpplein en Plein '40-'45 en er wordt gedacht aan pendels op marktdagen. Met ingang van deze week geldt in Amsterdam een nieuwe dienstregeling. Eén bus- en één tramlijn werden geschrapt en 25 haltes zijn opgeheven omdat ze te weinig reizigers trokken.

Stadsdeelbestuurder Ronald Mauer van Nieuw-West maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Volgens hem gaan er de komende jaren meer lijnen sneuvelen. 'Het stadsdeel is van mening dat grote bussen niet altijd nodig zijn voor korte afstanden, het fijnmazig vervoer. Dit moet ook mogelijk zijn met alternatieve vormen van openbaar vervoer. Het moet fungeren als een aanvulling daarop.'

Proef
Juist Nieuw-West heeft te lijden van de versobering van het openbaar vervoer, zegt Mauer. Ook richt het beleid van de centrale stad zich volgens hem te veel op woon-werkverkeer. 'De aandacht gaat vooral naar de trajecten tussen het centrum en de randen, maar er zijn allerlei mensen die wel met het ov reizen maar het stadsdeel niet verlaten. Mensen die van de bus afhankelijk zijn om naar het winkelcentrum te reizen, komen in de problemen. Deze proef is er om te zien of we iets voor hen kunnen doen.'

Mauer benadrukt dat het aanbieden van dergelijk openbaar vervoer een experiment is. 'In het begin zal het geld kosten, maar we gaan ervan uit dat het na verloop van tijd zal worden opgepakt door een partij die er brood inziet. Uit onze voorstudies is gebleken dat er vraag is naar zulke busjes.'

Sociale onderneming Pantar Amsterdam voert het experiment uit. Het doet dat in combinatie met een werkgelegenheidstraject. Pantar biedt werk aan mensen uit Amsterdam en Diemen die moeilijk aan een baan zijn te helpen. Er zijn inmiddels twintig voertuigen besteld, in China.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden