Plus

Met de Zaanferry wordt de toerist uit de stad verleid

Rederij Lee pendelt vanaf januari heen en weer tussen Amsterdam en Wormerveer. Het doel: toeristen naar naar de Zaanstreek brengen.

Vincent Lee, van rederij Lee, een familiebedrijf. Beeld Mats van Soolingen

Een halve eeuw geleden voer de Elly Glasius nog heen en weer tussen Amsterdam en Marken. Nu ligt het passagiersschip volledig opgeknapt aan de kade in Zaandam te wachten op een volgend hoofdstuk in zijn nautische levensverhaal. Met ingang van het nieuwe jaar pendelt het schip onder de naam Zaanferry vier dagen in de week op en neer tussen Amsterdam CS en Wormerveer.

Belangrijkste opdracht voor rederij Lee dat deze zomer de aanbesteding van de gemeente Zaanstad in de wacht sleepte: breng zo veel mogelijk toeristen van Amsterdam naar de Zaanstreek.

En dan bij voorkeur nog voorbij de Zaanse Schans, de populaire pleisterplaats waarachter in de ogen van veel buitenlandse bezoekers de wildernis begint. "Dat gaat de grote uitdaging worden," zegt eigenaar Vincent Lee.

De Zaanferry neemt de plaats in van de Zaanboot en de Zaanhopper die de afgelopen jaren de verbinding voor hun rekening namen. De Zaanboot van Amsterdam naar Zaanstad, de Zaanhopper van Zaanstad naar Wormerveer.

Klachten over een soms haperende dienstverlening maakten dat de gemeente als belangrijke subsidieverstrekker op zoek ging naar een nieuwe exploitant.

Dat werd de Amsterdamse rederij Lee. Zaanse rederij, verbetert Vincent Lee: de Elly Glasius heeft Zaanstad als thuisbasis. Het vierjarig contract met de gemeente Zaanstad is voor het familiebedrijf een geruststelling, want in Amsterdam met zijn al reders en regels was het moeilijk om het hoofd boven water te houden. "De concurrentie is groot, en de regels worden alleen maar strenger," zegt Lee."

Nieuwe doelgroep
De kleine reder experimenteerde de afgelopen jaren onder meer met optredens van Amsterdamse artiesten aan boord. Reuze gezellig, maar zakelijk een riskante onderneming, vertelt Lee.

"Met een goed gevulde boot is het geen probleem. Maar valt het aantal passagiers tegen, dan zit je meteen met flinke kosten. Veel of weinig mensen: de artiesten en de geluidsman moeten geworden worden betaald."

Varend tussen Amsterdam en Wormerveer richt de reder zich op een nieuwe doelgroep: die van de buitenlandse bezoeker die zijn vleugels wil uitslaan. "De tocht duurt ruim anderhalf uur, dus voor forenzen is het niet interessant. We willen een alternatief zijn voor de bussen die nu de meeste bezoekers naar de Zaanse Schans brengen. Het is ideaal voor mensen die een paar uur op het water willen zijn."

Vijf keer op en neer
De Zaanse Schans is met name populair bij Aziatische toeristen, en Lee verwacht dat zij ook de Zaanferry zullen bevolken. "Daar willen we in elk geval op inspelen. Een kennis van de familie is Chinese, zij zal af en toe meevaren om de passagiers wat meer te vertellen over wat zij zien onderweg. Het punt is wel dat Aziatische toeristen hun hele verblijf thuis plannen, dus daar moeten we tussen zien te komen."

Beeld Laura van der Bijl

Het contract van vier jaar geeft de rederij de ruimte om rustig iets op te bouwen, zegt Lee. "We beginnen op verzoek van de gemeente meteen in januari, maar het zomerseizoen gaat in mei van start."

"We zijn al in gesprek met mogelijke partners in de stad om te zien of we iets samen kunnen opzetten. Bijvoorbeeld groepen uit het land naar Amsterdam halen voor een vaart naar de Zaanse Schans."

De molens van de Zaanse Schans zullen voorlopig wel de sterkste troef zijn, maar met de gemeente Zaanstad heeft Lee hoge verwachtingen van de ontwikkeling van het Hembrug-terrein. In Wormerveer is langs de Zaan een winkelroute uitgezet.

"Misschien is het interessant om nog een tussenstop te maken bij het NDSM-terrein," mijmert de reder. "We hebben de ruimte gekregen om uit te breiden, als we dat willen."

De gemeente Zaanstad draagt de komende vier jaar anderhalve ton per jaar bij aan de kosten van de exploitatie. Daarvoor vaart de Elly Glasius vier dagen per week vijf keer op en neer. In de zomer tot aan de sluizen bij het Zaantheater. Daar stappen de passagiers dan over op een van de twee elektrische schepen van de rederij. Lee: "Een overstap is niet ideaal, maar zo kunnen de mensen nog even wat winkelen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden