Plus

Met de trendwatcher naar de techbeurs: 'Echt spec-ta-cu-lair'

Beeldschermen die als posters tegen de muur plakken, bushokjes waar gegamed kan worden. Vakbeurs Integrated Systems Europe laat in RAI Amsterdam stiekem de toekomst zien.

Flinterdunne, doorzichtige schermen voor in winkels of hamburgerrestaurantsBeeld Charlotte Odijk

Zo dun als een vel papier, met magneten tegen de muur geplakt. Nu al beschikbaar voor in ­winkels, theaters, stadions of vergaderzalen. Toekomst­muziek voor in huis, maar in RAI Amsterdam staat de komende drie dagen de elektronica van de toekomst, nu al beschikbaar.

"Jij hebt een tv van 42 inch thuis staan," zegt techwatcher Vincent Everts in de luidruchtigste aller RAI-hallen. "Hier staat er eentje van 500 inch (12,70 meter). Koop je per strekkende meter voor 3000 euro en stapel je als Legoblokjes tot je hem groot genoeg vindt. In alle vormen en maten." Inderdaad: even verderop staat een beeldscherm in kerstboomvorm.

Schermenextravaganza
De extraverte Amsterdamse trendvoorspeller fungeert vandaag als gids door de krankzinnige elektronicakermis die Integrated Systems Europe (ISE) heet. Nooit eerder bezette de vakbeurs zo veel hallen (allemaal), nooit eerder trok de beurs zo veel bezoekers (70.000).

Zelden was Everts' mandrilrode pak, vervolmaakt met dito gekleurde bril, zo welkom als hij in de volgepakte RAI als een toergids onder hoogspanning door de hallen schiet.

"In die hallen hangen projectoren en in dat halletje is de audio," wappert hij richting Europahal, 20.000 vierkante meter opeengepakte elektronica. "Dingen die elk jaar 20 procent goedkoper en 20 procent sneller worden. Niet interessant."

Liever beent hij tegen de stroom in naar de warmste aller RAI-hallen, waar de Koreanen van LG hun beeldschermen uitstallen, zo op het eerste oog alles dat de marktleider ooit heeft geproduceerd. "Het schermenextravaganza."

Gezichtsherkenning
"Kijk hier, hufterproof beeldschermen voor in bushokjes. Leuk voor Amsterdam. Zien we over drie jaar overal. Dan vinden we het heel raar dat vroeger mensen papieren reclameposters ophingen." Even verderop staat er eentje waarop tijdens het wachten op de bus via de smartphone een spelletje kan worden gespeeld. "Gaan we allemaal dood-nor-maal vinden."

Hij kijkt niet náár de schermen, het liefst kijkt hij erlangs. "Probeer jij maar eens te fotograferen hoe dun deze is," zegt hij bij een scherm dat als een poster tegen de muur is geplakt. "Flinterdun en zonder randen, dat wordt de standaard."

De wereld wordt in deze toekomstvisie kleurrijker, beweeglijker, rustelozer en luidruchtiger. "Zie je dat," zegt Everts, wijzend naar een balustrade waar monochroom vormen op verschijnen. "Videofolie. Kun je overal op plakken."

Of het supermarktschap waar de prijskaartjes zijn vervangen door een videoprojector in elke plank, die de klanten lonkt als ze langslopen. "Met gezichtsherkenning en bluetooth. Krijg je precies jouw bonusaanbiedingen te zien."

Videofiel
Er staan gebogen schermen voor in winkels, schermen die golven als een rotswand, of als een slang meemeanderen met wie er langsloopt. "Alles is mogelijk. Over drie jaar heb je schermen waarvan je helemaal niet meer ziet dat ze opgehangen zijn. Gewoon een stukje muur."

Hij is ervan overtuigd dat, wat de professionele markt nu in de RAI omarmt, over een paar jaar gemeengoed is in de huiskamer. "Nu zijn zulke schermen nog vijf keer te duur. Over drie jaar zijn ze bereikbaar voor de videofiel, over vijf jaar voor de massa. Allemaal met een computertje erin. Je streamt alles. Dit gaat de elektronica­verkoop he-le-maal gek maken."

"Dit is dan wel een beurs voor professionals, maar eigenlijk is er geen grens tussen professioneel en consument meer." Neem de presentatiecamera 'van net 200 euro' die ongemerkt de achtergrond vervangt zodat de jongste start-up kan fingeren vanuit een kapitale New Yorkse wolkenkrabber te opereren en de slimme spijbelaar kan voorwenden toch op school te zijn.

Vincent Everts, techtrendwatcher, hebbedingheld en 'innovader'. Duurste gadget: de Tesla S, die hij na drie maanden en 17.500 euro afwaardering inruilde voor de nieuwe XBeeld Charlotte Odijk

Hallen met tovernamen als Unified Communications en Digital Signage keurt Everts geen blik waardig. "Van veel merken wij nooit wat. Er is een hele hal met inbouwapparatuur voor gebouwen. Daar staan projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen te kwijlen."

Elektronisch schoolbord
Liever gaat hij naar de hal met gadgets voor ín huis. Neem Ring, de slimme deurbel met videocamera. Hangt al bij huize Everts in de Kolenkitbuurt. "Als er wordt aangebeld, zie ik dat op mijn telefoon en kan ik praten met wie er voor de deur staat. Als mijn kinderen iets willen, lopen ze naar buiten om op die bel te drukken. Anders reageer ik toch niet."

Geen Drone Arena - 'dat weten we nou wel' - en maar een glimp van de 3D-printermakers en virtualrealityproducenten. Wel een lofzang op leraren die met elektronische schoolborden 'mijlen' verder zijn dan al die zakenlui met hun powerpointbeamers, in een hal vol digiborden die hun waren vanzelf naar de smartphone van de leerlingen stromen.

"Kom, nog een hal," maant Everts zijn benentrekkende gevolg. "Wat daar gebeurt is echt spec-ta-cu-lair."

500

Het grootste scherm op de ISE-beurs in RAI Amsterdam meet 500 inch (12,70 meter), maar kan als een Legobouwdoos in elke gewenste maat of vorm worden uitgebreid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden