Met de kookboeken gaat het beter dan ooit

Op het internet zijn alle denkbare recepten te vinden en de algemene boekenverkoop is de afgelopen jaren flink gedaald. Toch gaat het met de kookboeken juist beter dan ooit.

De omzet van de kookboekenverkoop steeg in de afgelopen vier jaar met zeventien procent Beeld anp
De omzet van de kookboekenverkoop steeg in de afgelopen vier jaar met zeventien procentBeeld anp

Het aantal uitgebrachte boeken over eten en koken is tussen 2010 en 2014 met bijna eenderde toegenomen; de omzet van de kookboekenverkoop steeg met zeventien procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Growth from Knowledge, die voor de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek de boekverkoop analyseert.

Die stijging is bijzonder. De omzet in de gehele boekenverkoop in dezelfde periode met 22 procent is gedaald. Die markt lijkt dit jaar trouwens weer een beetje aan te trekken.

Wedstrijd
De enorme populariteit van boeken over eten en koken wordt de komende maand nog onderstreept door twee grote evenementen: De Kookboeken7daagse en de Kookboekenweek. Aan allebei is een wedstrijd verbonden, waarin het beste kookboek van het jaar zal worden uitgeroepen.

Goede en duidelijke recepten zijn hierbij natuurlijk van belang, maar lezers hechten ook steeds meer waarde aan een de opmaak en een opvallend verhaal; een boek moet volgens kookboekenuitgever Martin Fontijn 'een bonbonnetje zijn dat je meteen wilt hebben en uitpakken'.

Populariteit
De populariteit lijkt iets van de laatste tien jaar. Voor het jaar 2000 waren er in de top honderd nauwelijks kookboeken te bespeuren, succesvolle dieethypes als Montignac daargelaten - die waren altijd al populair. Nu staan de boeken van Jamie Oliver en Yotam Ottolenghi bijna standaard in deze lijst.

Nog steeds komen de meest succesvolle kook- en eetboeken met betrekking op gezondheid hoog in de lijstjes. In België werd het 'gezonde-lifestyleboek' Puur eten dat je gelukkig maakt zelfs het best verkocht van alle boeken.

Vandaag (20/10) in Het Parool (digitale versie): Succesrecept.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden