Met 0.0 heeft Heineken zijn nieuwe gele motor te pakken

Vanaf springplank Nederland gaat Heineken met het alcoholvrije 0.0 de wereld in. Samen met speciaalbier is deze variant de nieuwe motor van groei bij Heineken in Europa.

Heineken 0.0 Beeld ANP

De brouwer bracht Heineken 0.0 dit voorjaar in Nederland uit. Het alcoholvrije pils is sindsdien in zestien landen te koop gekomen. "Het is nog te vroeg om conclusies te trekken," zegt topman Jean-François van Boxmeer, "maar de start is veelbelovend. We beginnen in Europa, Rusland en Israël. Ik verwacht dat de rest van de wereld zal volgen."

Bieren met geen of weinig alcohol stuwen in heel Europa de bierverkopen op. Heineken ziet dat vooral in Nederland, Spanje, Oostenrijk en Polen. "In een verzadigde markt kunnen we zo inzetten op groei," zegt Van Boxmeer. "We hebben in Europa lang ingegrepen in de productiviteit, vaak met pijnlijke maatregelen zoals het sluiten van brouwerijen. Maar dat heeft wel onze concurrentiekracht hersteld. Nu groeien we. Dat betaalt zich uit, alhoewel een zonnig voorjaar ook helpt."

Speciaalbier draagt volgens de topman 'een behoorlijk steentje bij' aan het herstel in Europa en de VS. Heineken zet, na de succesvolle campagne rond het Belgische Affligem - dat inmiddels de stap naar bier voor de massa heeft gemaakt - nu in op onder meer Mort Subite. En dit voorjaar nam Heineken sneller dan verwacht de Amerikaanse gildebrouwer Lagunitas volledig over.

Acquisities
"We doen dat niet omdat we per se willen innoveren, maar om de consument meer keuze te bieden. We concurreren niet alleen met andere biermerken, maar met wijn en cocktails."

Naast de overname van Lagunitas deelde Heineken dit jaar in Brazilië een slag aan de concurrentie uit door Brasil Kirin in te lijven. Zulke overnames zullen blijven komen, voorspelt van Boxmeer, om Heineken minder afhankelijk te maken van grillen van de markt. "Vergeet niet dat we rond de eeuwwisseling voor 80 procent afhankelijk waren van Europa en de VS. Nu is dat nog voor een derde."

Toch zijn er volgens de topman nog wel degelijk potentiële overnamekandidaten in de traditionele markten. "Ook in Europa zijn nog heel wat attractieve merken te vinden; die zetten we zeker niet buitenspel, alhoewel het aannemelijk is dat het merendeel van onze stappen, of dat nu acquisities of eigen ontwikkelingen zijn, in opkomende markten zullen plaatsvinden."

Heineken brouwde in de eerste zes maanden ruim 5,7 miljard liter bier. De winst ging daarbij bijna de helft omhoog naar 871 miljoen euro, de omzet steeg het eerste halfjaar bijna 4 procent naar 10,5 miljard euro.

Lees ook: Hier drink je Amsterdams alcoholarm speciaalbier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden