Merknaam Ilse Media verdwijnt

AMSTERDAM - Uitgever Sanoma (ondermeer Viva, Libelle, Playboy, Revu) brengt al zijn digitale activiteiten onder in Amsterdam. Daarmee verandert dochter Ilse Media bovendien van naam.

Ilse Media is het moederbedrijf van ondermeer nieuwssite Nu.nl, prijsvergelijker Kieskeurig, webportaal Startpagina, occassionsite Autotrade, vriendensite Schoolbank en
creatievenplatform Idealize.

Als grootste internetbedrijf van Nederland bestaat Ilse Media nu negen jaar. Het bedrijf werd in 1995 opgericht als zoekmachine en in 2000 verkocht aan uitgever VNU. De bladentak kwam in 2001 in handen van het Finse Sanoma, inclusief Ilse.

Die brengt nu al zijn digitale activiteiten, ook die van tijdschriften als Viva en Libelle, onder bij Ilse. De betrokken medewerkers verhuizen, zover mogelijk, van Hoofddorp naar Amsterdam.

"Ilse is onderdeel van het digitaal DNA van dit land," zegt topman Joris van Heukelom van - nu nog - Ilse bijna verontschuldigend. "Maar de naam is te beperkend geworden voor wat we doen. We zijn over Ilse heen gegroeid. Mensen zien ons nog steeds als zoekmachine, terwijl we het grootste internetbedrijf van Nederland zijn."

De naamsverandering is vooral gericht op andere bedrijven, adverteerders vooral. "De gebruikers van sites als Nu.nl of Schoolbank zegt de naam Ilse niets, en Sanoma straks ook niet. Maar voor adverteerders en andere bedrijvenis het natuurlijk prima om van een bekende naam als Sanoma gebruik te kunnen maken."

Na de samenvoeging moeten de verschillende websites, of dat nu een alleenstaande site is als Nu.nl of een aan een tijdschrift verbonden site als Libelle, van elkaars kennis gebruik maken.

De verschillende takken moeten in Amsterdam meer met elkaar samenwerken. "De activiteiten voor jonge gezinnen, voor vrouwen en voor wonen hadden allemaal een apart tentje. Er waren muren opgeworpen door de oude bedrijfscultuur."

De samenwerking moet ook leiden tot nieuwe diensten. "2009 is een heel bijzonder jaar. Door de dalende advertentie-inkomsten is ook bij ons veel innovatie verdampt."

"Maar dat zal volgend jaar anders moeten. We willen veel van de ervaring die we hebben opgedaan bij Nu.nl met video en mobiele toepassingen bij eandere sites gebruiken. Er zijn zo veel mogelijkheden tot samenwerking, dat je er onrustig van zou worden."

De operatie zal gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. "Er zullen functies veranderen of verdwijnen. Maar dit is niet opgezet met als doel arbeidsplaatsen te reduceren."

Vorig jaar verhuisde het bedrijf naar Amsterdam-Slotervaart. Dat gebouw wordt met de komst van nieuwe medewerkers al weer aardig krap. "Maar ik wil niet nog eens een verhuizing." (HET PAROOL)

Ilse Media is het moederbedrijf van ondermeer nieuwssite Nu.nl. Foto ANP Beeld
Ilse Media is het moederbedrijf van ondermeer nieuwssite Nu.nl. Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden