Merkendeskundige: 'Een oud logo kun je niet één op één terugzetten'

Ajax-supporters demonstreren zaterdag voor herstel van het oude clublogo maar veel uithalen zal het niet, zegt merkendeskundige Bas Kist. 'Het bedrijf Ajax gaat echt niet om. Er is te veel in geïnvesteerd.'

Beeld anp

Philips introduceerde vorig jaar een nieuw beeldmerk dat veel leek op het aloude 'radiologo'. Kist: 'Het Philips-logo is een gerestyling van het oude. Een logo uit de jaren zeventig ziet er niet uit. Een oud logo kun je niet één op één terugzetten.'

Het nieuwe Ajax-logo roept al sinds de introductie in het seizoen 1991-1992 wrevel op. Sindsdien wordt onder de noemer 'Geef Ajax zijn gezicht terug' actie gevoerd voor herstel van het Klassieke Logo, zoals de actievoerders het noemen.

Publieksvriendelijk
Zij verzamelen zich zaterdag om 14.00 uur bij het Waterlooplein om naar de Dam te trekken, meldt de Werkgroep het Klassieke Logo van de AFCA Supportersclub. 'De werkgroep draagt zorg voor een rustig verloop van de demonstratie met een publieksvriendelijk karakter. Daartoe zullen we een eigen 'ordedienst' aanwijzen en vooraf duidelijk maken dat er zich geen misdragingen moeten voordoen.'

Kist heeft begrip voor de roep om restauratie. 'Het oude logo is een mooie herinnering aan oude, goede tijden.' Ondanks een nakend vierde kampioenschap op rij mét het nieuwe logo. 'Ajax is toch een beetje de kampioen van de armoede. Europees doen we niet mee. Het oude logo doet denken aan de tijd van Cruijff.'

Beeldbepalend
Ajax negeerde tot nu toe de roep om herstel maar de supporters hebben hoop geput uit de aanstelling van Cruijffgezinden bij de club. 'Inmiddels is de band tussen supporters, directie, leden en bestuursraad sinds de bestuurlijke revolutie dusdanig veranderd dat dit het moment is om wederom campagne te voeren.' Kist geeft ze weinig kans. 'Een nieuw logo kost veel geld. Je ziet dat er vaak een nieuw logo komt als een nieuwe marketingmanager of directie zijn stempel wil drukken.'

Een logo is net niet belangrijker dan de naam maar wel beeldbepalend. 'Kijk naar Nike. Dat heeft de naam niet meer nodig.' Welbeschouwd vindt Kist het nieuwe Ajax-logo zo lelijk nog niet. 'Het is eigentijds. Bovendien is het nu al zo oud dat het vertrouwd is.'

Beeld Het Parool
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden