Merk Google bedreigt merk Coca-Cola

Coca-Cola blijft het sterkste merk. Fotto EPA/Udo Weitz Beeld
Coca-Cola blijft het sterkste merk. Fotto EPA/Udo Weitz

Amsterdam - Google is de grote winnaar op de jaarlijkse merkenranglijst van Interbrand. Financiële giganten als Merrill Lynch, Citigroup en Morgan Stanley zijn de grote verliezers.

Coca-Cola is voor het achtste opeenvolgende jaar uitgeroepen tot beste wereldmerk.

Een opvallende verschuiving op de ranglijst deed zich voor bij IBM, dat de tweede plaats overnam van Microsoft (nu op 3). Google kwam de top 10 binnenstuiven; het staat nu op de tiende plaats, waar het vorig jaar nog twintigste stond.

''De ranglijst is een afspiegeling van de wereldeconomie,'' zegt Jez Frampton van Interbrand. ''De Amerikaanse kredietcrisis, de groei van opkomende markten en het toenemende belang van duurzaamheid zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die zich vertalen in het stijgen dan wel dalen van merken op de lijst.''
Dit jaar zijn weer drie Nederlandse merken terug te vinden op de lijst met honderd merken: Philips en Shell stijgen in merkwaarde met 8 procentpunt en 4 procentpunt. Toch zakken zij in de ranglijst: Philips met één plaats naar positie 43 en Shell zakt vier plaatsen naar positie 97.

ING levert 3 procentpunt merkwaarde in en daalt vijf plaatsen in de lijst naar positie 86.

Sabine Müller van Interbrand Amsterdam zegt: ''Nederlandse merken behouden een positie op de wereldranglijst en spelen goed in op de markttrends. Philips heeft in zijn strategie de ontwikkeling van duurzame producten verankerd en Shell investeert intensief in alternatieve energiebronnen en technieken.''
De positie van ING in de ranglijst noemt zij 'stabiel'.

''Het merk volgt een constante weg door advertising en sponsoring op te blijven bouwen en versterkt aanzienlijk zijn positie in opkomende markten.''
De verschuivingen op de ranglijst laten zien dat de turbulentie op de kredietmarkten van invloed is op de merkwaarde. Bekende financiële dienstverleners zakken weg, zoals Merrill Lynch (34) en Citi (19). De bank HSBC heeft zich op 27 evenwel staande gehouden.

Visa is nieuwkomer in de lijst. De creditcardmaatschappij staat op de honderdste plaats. Concurrent American Express houdt zich
staande op 15, ondanks de beurscrisis.

Opvallende nieuwkomers zijn H&M (22), Thomson Reuters (44), BlackBerry (77), Giorgio Armani (94), Marriott (96) en FedEx (99). (HET PAROOL)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden