Melkweg start proef met verkoop op naam in strijd tegen zwarthandel

Poppodium de Melkweg aan de Lijnbaansgracht gaat een proef draaien met de verkoop van tickets op naam.

De Melkweg tijdens ADE 2013 Beeld anp
De Melkweg tijdens ADE 2013Beeld anp

Fans van zangeres Eefje de Visser, die 9 maart volgend jaar een optreden geeft in de Melkweg, kunnen in de vandaag gestarte voorverkoop alleen tickets op naam kopen. Het verschil met de huidige situatie, waarbij de koper op internet ook al een naam moet invoeren, is dat bij de aanschaf van bijvoorbeeld drie kaarten ook drie verschillende namen ingevuld moeten worden.

Woekerprijzen
'We willen alles proberen om de doorverkoop van kaarten tegen woekerprijzen te voorkomen', zegt Jon Heemsbergen van de Melkweg. 'Dat deden we al door deelname aan de campagne Weet Waar Je Koopt, en door zo goed mogelijk voor te lichten. Niet om particulieren in de weg te zitten, wel om partijen of mensen die op grote schaal kaarten inkopen en duurder verkopen te storen.'

Een nieuw middel in die strijd is dus de kaartverkoop op naam. Bezoekers van Eefje de Visser moeten op 16 maart aantonen dat ze dezelfde persoon zijn als op hun kaart vermeld staat. 'We moeten nog kijken hoe we dat praktisch aan gaan pakken', zegt Heemsbergen. 'De beleving van onze klanten staat voorop, dus lange rijen door legitimatiecontrole zijn zeker niet de bedoeling. Dit is echt nog een pilot.'

Mensen die na vandaag een kaartje kopen voor Eefje de Visser, maar op de dag zelf uiteindelijk verhinderd zijn, kunnen tegen een kleine vergoeding hun kaart op een andere naam laten zetten.

Afgelopen zaterdag besteedde het programma Kassa aandacht aan dit onderwerp. Jon Heemsbergen zat samen met onder meer SP-Kamerlid Jasper van Dijk aan tafel. Bekijk de uitzending hier terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden