Megaverlies voor winkelconcern Blokker

Blokker legt zijn hoofd op het hakblok. Juist de activiteit waarmee Nederlands grootste winkelketen wil doorgaan - de eigen huishoudwinkels - heeft het afgelopen jaar de grootste klappen gehad.

Onder de streep kwam Blokker alles bij elkaar 180 miljoen euro tekort.Beeld anp

Het bedrijf maakte dinsdag bekend in 2016 180 miljoen euro te hebben verloren. Blokker voorspelt dat de verliezen tot 2019 kunnen duren.

Het megaverlies wordt mede veroorzaakt door de ruim 100 miljoen euro die Blokker Holding vorig jaar al opzij zette voor een reorganisatie bij de winkelketens, geld dat vooral werd gestoken in de rigoureuze vernieuwing van 200 Blokkerwinkels - met een vernieuwing van de inrichting, het assortiment, het logo en een reclamecampagne met actrice Sarah Jessica Parker.

Maar zelfs zonder die bijzondere saneringslast is het verlies enorm; in 2015 verloor Blokker nog 52 miljoen euro.

Twijfels
Vorige maand al bleken de miljoeneningrepen niet voldoende. In een finale reddingspoging worden nu alle winkelketens behalve Blokker zelf verkocht, circa 200 winkels van Blokker en dochter Marskramer gesloten en 1900 medewerkers ontslagen.

De dinsdag gepresenteerde cijfers voeden de twijfels over de uitverkoop. Juist vorig jaar daalden de verkopen van huishoudspul het hardst: ruim 10 procent, precies de enige activiteit waarmee het bedrijf wil doorgaan.

Bij de woonwinkels (Leen Bakker) was juist omzetgroei: 2,7 procent. Maar die heeft Blokker Holding net van de hand gedaan, aan het Nederlandse Gilde Investments.

Ook stegen de verkopen via de webwinkels van de verschillende winkelmerken sterk, met 30 procent naar 175 miljoen euro. Maar online dochter Nextail, die daarvoor verantwoordelijk is, zal met de stukverkoop van de individuele winkelketens worden ontmanteld.

Onthutsend beeld
Hoe het met het afstoten van de andere winkelketens staat, zegt het bedrijf niet; Blokker gaf dinsdag geen toelichting op de cijfers. De omzetdaling bij de speelgoedketens (Intertoys en het opgeheven Bart Smit) zal de verkoop ervan geen goed doen.

De cijfers geven een onthutsend beeld over Blokker. De concernomzet daalde vorig jaar 5 procent en kwam daarmee onder de 2 miljard uit. Deels is die afname veroorzaakt door het sluiten van verliesgevende winkels afgelopen najaar - waaronder al tientallen Blokkers - maar ook doordat het concern via prijsacties probeerde consumenten te lokken en een 'lage productbeschikbaarheid'.

Geen gevaar
Ondanks de 85 miljoen euro die het concern vorig jaar investeerde in de nieuwe Blokkers en de samenvoeging van speelgoedketens Intertoys en Bart Smit daalde de bruto-winkelomzet (waarbij zaken als saneringen en belastingen niet worden meegerekend) bij het concern tot 49 miljoen euro.

Volgens topman Casper Meijer is er ondanks de dieprode cijfers geen gevaar dat de ingrepen zullen mislukken. "Wij hebben voldoende financiële middelen en steun van de aandeelhouders om de plannen voor het concern als geheel goed uit te voeren."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden