Plus

Megaklus tunnel A10 bij de Zuidas kan beginnen

De contracten zijn getekend, de A10 gaat ter hoogte van de Zuidas ondergronds. Een megaklus waarbij hinder ook voor de grote bedrijven onvermijdelijk zal zijn.

De A10 bij de ZuidasBeeld anp

Zo ziet een serie handtekeningen ter waarde van bijna één miljard euro er dus uit. Het is het bedrag dat is uitgetrokken voor de bouw van het Zuidasdok. De komende twee jaar worden gevuld met voorbereidende werkzaamheden, maar van 2019 tot 2024 gaat bouwcombinatie ZuidPlus volledig los. Het moet uiteindelijk in 2028 leiden tot de openstelling van een tunnel voor het zuidelijke deel van de A10 over een lengte van één kilometer.

De kosten worden gedragen door het rijk, de gemeente, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie, dus minister Schultz van Hagen (Infrastructuur) was gisteren aanwezig bij de ondertekening van de contracten.

Het gaat om veel geld, maar het is het waard, aldus de minister. "Niets doen is geen optie: de A10 groeit uit zijn voegen en de Zuidas zit ingeklemd. En dat op een plek waar bereikbaarheid van het allergrootste belang is."

De duurste grond van Nederland
Het mag allemaal enorm veel geld kosten, het levert ook wat op, aldus Schultz. "We kunnen de weg hier verbreden van vier naar zes rijstroken. Door de aanleg van een tunnel ontstaat er bovendien ruimte voor uitbreiding van Station Zuid en voor bussen en trams."

"Plus: dit is de duurste grond van Nederland. Door de snelweg hier ondergronds te brengen, win je ook veel nieuwe grond, we praten alles bij elkaar over 24 voetbalvelden aan nieuwe beschikbare ruimte."

De bouw is broodnodig, zegt wethouder Pieter Litjens (Verkeer): "Amsterdam groeit, we gaan de komende 25 jaar honderdduizend woningen bouwen, voor ongeveer tweehonderdduizend mensen. Die hebben behoefte aan mobiliteit: de verkeersdrukte zal dertig procent toenemen. Ik ben dus heel blij dat we in actie komen."

Dat zegt ook projectdirecteur Hans Versteegen, die al hoorde over mensen die er 25 minuten over deden om alleen al de parkeergarage uit te kunnen rijden. "Het is allemaal te krap. De stationspassage is te smal, de overstap tussen metro en trein is ongunstig en op de A10 staat het vaak muurvast. We moeten dus aan het werk."

Bouwen in een heel kritische omgeving
Dat wordt wel werken op een postzegel, zeggen de bouwers. Volgens omgevingsmanager Martijn Overmulder is juist gekozen voor een aannemingscombinatie die met goede ideeën is gekomen over hoe de hinder zo beperkt mogelijk kan worden gehouden. "Dit is een heel kritische omgeving. Op sommige plekken zitten we op slechts vijf meter van de gevels."

Hinder is ondanks grotendeels geluids- en trillingsarme bouwmethoden onvermijdelijk, zegt Versteegen. "De omgeving zal hier last van krijgen. Tegelijk zal ook het openbaar vervoer op een aantal momenten worden stilgelegd en zullen er weekenden zijn waarin de Ring wordt afgesloten."

De Zuidas krijgt nog heel even rust voordat het grote werken gaat beginnen. Dit jaar wordt de aanbieding verder uitgewerkt. Ook zal al worden gestart met de voorbereidingen: het inrichten van bouwterreinen, grondonderzoek en de kap van bomen op een aantal plaatsen.

Bekijk hieronder een uitgebreide animatie van de Zuidas in 2028.

Hier komt de nieuwe tunnelBeeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden