Megaboor NZ-lijn komt eraan

Een deel van een schacht ligt op een trailer bij Oosterdokskade te wachten op transport naar de bouwput van de Noord Zuidlijn tegenover Centraal Station. Foto Jean-Pierre Jans

AMSTERDAM - Rond tien uur maandagavond gaat de jagende wind met kletterbuien eindelijk liggen. Aan de Oosterdokskade worden paraplu's dichtgeslagen, en zetten mannen in geel en rood oliegoed hun helmen af.

''De windmeter boven in de kraan geeft aan dat het kan,'' zegt een van de mannen van bergingsbedrijf Mammoet, die tussen een kraan en een lange oplegger staat. En om elf uur is het zo ver: het eerste deel van de machine die volgend jaar de tunnel van de Noord/Zuidlijn gaat boren, is gearriveerd. Dit zogeheten middenschild, een cilinder van 160 ton, doorsnede zeven meter, wordt langzaam uit het ponton in het water gehesen en hangt dan in de kabels voor de reis naar het Stationsplein.

Het middenschild is een van de vier grootste delen van de tunnelboor; een koker die het voorste deel van de boor beschermt. De boormachine, met cockpit en werkruimtes, wordt de komende maanden deel voor deel aan het Damrak opgebouwd.

Maanden geleden is de hele boor vanuit de fabriek in Schwanau naar de opslagterreinen van Mammoet in Schiedam gebracht. Gedurende 26 nachten worden delen van de boor getransporteerd en zeven maal wordt het Damrak voor de grootste delen van de boor afgesloten. De machine zal 85 meter lang zijn, bijna even lang als een voetbalveld.

Maar alleen al het schild dat gisteravond aankwam en dat vanwege de witte kleur en de vele stickers op een stuk romp van een gloednieuw vliegtuig lijkt, is indrukwekkend. Het gevaarte moet tijdens het hijsen draaien voor plaatsing op de vrachtwagen, en dat is, weet de man van Mammoet, een moeilijk moment, waar je geen vliegende storm bij kunt gebruiken.

Maar het gaat goed. Blije gezichten bij de mannen van Projectbureau Noord/Zuidlijn. De aanvoer, het transport en het 'inhijsen' van de eerste deel van de tunnelboormachine begint onder goed gesternte. ''Fantastisch!''
Mannen schudden handen. ''Onze mensen staan te popelen om te gaan boren,'' zegt Joost Joustra, een van de leiders van het project. Vijftig werknemers van het projectbureau zijn op de been om het transport te begeleiden. Behalve transporteurs van Mammoet zijn ook experts van Saturn, de boorcombinatie van Dura Vermeer en het Duitse Züblin, aanwezig. Tientallen extra verkeersregelaars zijn ingezet.

Enkele honderden meters verderop zijn al de 'piloten' van boortunnelbouwer Herrenknecht in een hotel ondergebracht. Zij gaan in maart de extreem moeilijke eerste meters van de tunnel boren.

Als het transport tegen middernacht aan het Damrak arriveert, is het karwei bijna ten einde. Vanaf een kantoorruimte van het projectbureau, op de bovenste verdieping van een pand op de hoek van de Nieuwebrugsteeg en het Natte Damrak, wordt gezwaaid. Het is een collega van de mannen van het projectbureau die alles in de gaten houdt. De duimen gaan omhoog. Het schild wordt na twee uur opnieuw een kwart slag gedraaid en in de startschacht gehesen.

Om vier uur is het gebeurd. Later volgen de andere delen van de boor, en volgende week belooft het projectbureau 'spektakel' rond de aankomst van het graafwiel, dat eruitziet als een enorme turbine. (TON DAMEN)

Foto Jean-Pierre Jans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden