Meer winst voor Heineken

Heineken heeft in de eerste helft van 2014 meer bier verkocht, maar door ongunstige wisselkoerseffecten leverde dat minder op. De nettowinst, gecorrigeerd voor eenmalige posten en afschrijvingen, nam wel met 14 procent toe tot 772 miljoen euro, zo meldde de onderneming woensdag.

Het totale biervolume lag in de eerste jaarhelft 3,1 procent hoger dan een jaar eerder. De verkoop van duurdere bieren steeg zelfs met 6,6 procent. De geconsolideerde omzet daalde daarentegen licht, tot 9,27 miljard euro, in lijn met de gemiddelde verwachting van analisten. Gecorrigeerd voor onder meer valutaschommelingen was juist sprake van een omzetgroei van 4,8 procent.

De geconsolideerde operationele winst, voor eenmalige posten en afschrijvingen, steeg met bijna 10 procent tot 1,45 miljard euro. Daarmee overtreft Heineken ruimschoots de prognoses van analisten. 'Met omzet- en winstgroei in bijna alle regio's is dit is een sterk halfjaarresultaat', stelde topman Jean-François van Boxmeer.

Het bedrijf gaat voor heel 2014 nog altijd uit van een 'gezonde' autonome groei van de opbrengsten, waarbij wisselkoerseffecten de gerapporteerde omzet blijven drukken. De marges zullen wat hoger zijn dan gemiddeld over de middellange termijn is voorzien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden