Meer winst voor AkzoNobel

Verfspecialist AkzoNobel heeft de winst in het tweede kwartaal van 2014 zien stijgen, onder meer als gevolg van hogere verkoopvolumes. De omzet daalde licht door negatieve wisselkoerseffecten.

Beeld anp

De omzet van de onderneming kwam uit op 3,71 miljard euro, 4 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De dure euro had een negatief effect van 5 procent op de omzet. In alle bedrijfsonderdelen stegen de verkopen, waardoor het bedrijfsresultaat met 10 procent steeg tot 353 miljoen euro. Onder de streep bleef netto 205 miljoen euro over, een toename van 11 procent.

AkzoNobel liet weten op koers te liggen om de doelstellingen voor 2015 te realiseren. Het concern houdt rekening met een sterke euro en een 'aanhoudend fragiel economisch klimaat' in 2014.

Voor 2015 heeft AkzoNobel zich ten doel gesteld om de winstgevendheid sterk te verbeteren. Dat betekent onder meer een rendement van 9 procent op verkopen. Dit cijfer steeg in het tweede kwartaal al van 8,3 procent naar 9,5 procent. Dit percentage is inclusief de herstructureringskosten van 45 miljoen euro die in de afgelopen maanden zijn gemaakt. Volgens topman Ton Büchner illustreren de cijfers de 'doorlopende focus op organische groei en operationele efficiëntie'.

Bij de tak Decorative Paints gingen de volumes met 3 procent omhoog, vooral in Azië en Europa, terwijl de omzet met 9 procent daalde - vooral door de dure euro. Het bedrijfsresultaat bleef gelijk.

Bij Performance Coatings gingen de volumes met 1 procent omhoog, maar daalde de omzet met 2 procent. De operationele winst steeg met 9 procent. Specialty Chemicals zag het bedrijfsresultaat met 2 procent stijgen bij 4 procent hoger volumes en betere marktomstandigheden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden