Meer samenhang door een buurtsite?

Buurtleven.nl is een initiatief van vier woningcorporaties en begint in Zeeburg, Oost-Watergraafsmeer, Osdorp en een stukje van Slotervaart. Screenshot van www.buurtleven.nl

AMSTERDAM - Met de complimenten van burgemeester Job Cohen wordt morgen een nieuwe website gelanceerd die de banden tussen buurtbewoners moet versterken.

Buurtleven.nl is een initiatief van vier woningcorporaties en begint in Zeeburg, Oost-Watergraafsmeer, Osdorp en een stukje van Slotervaart. Op den duur moet ten minste heel Amsterdam worden bestreken.

In elk stadsdeel heeft Buurtleven een verslaggever, die nieuwtjes op het net zet. Dat kan gaan over de favoriete plek van een buurtbewoner, een vreemd geplaatst verkeersbord of een eenzame visser. De correspondent uit Zeeburg meldt dat de Indische Buurt eigenlijk 'één groot fietsenkerkhof' is.

Mensen kunnen zelf ook nieuws of evenementen doorgeven. En ze kunnen berichten uitwisselen, zonder dat ze elkaars e-mailadressen hoeven te kennen.

Volgens hoofdredacteur Floor Arts maakt juist de mix van stukjes van betaalde krachten en bijdragen van gebruikers de site bijzonder.

Nu zijn er al veel andere buurtsites. Arts: ''We denken niet dat Buurtleven die andere sites zal vervangen. Bij veel buurtwebsites wordt alle inhoud door gebruikers aangeleverd. Vaak zakt het in als een bewoner ermee ophoudt.''
De ambities van Buurtleven zijn groot. De site kan leiden tot meer communicatie, meer activiteiten en een verbetering van de leefbaarheid, aldus de filosofie van Buurtleven.

De gemeente omarmt het initiatief, dat past in het streven de samenhang in buurten te vergroten. Vandaar dat Cohen een brief heeft ondertekend waarin Buurtleven van harte wordt aanbevolen. Alle bewoners van de drie stadsdelen kregen die vorige week.

Niet iedereen is meteen overtuigd van de grote invloed die Buurtleven op buurten zal hebben. Hoogleraar Jos de Haan, verbonden aan het Sociaal en Cultureel Planbureau, zou 'niet durven beweren' dat dergelijke websites de sociale cohesie bevorderen. Al was het maar omdat er amper onderzoek naar is verricht.

Het is niet voor het eerst dat sociale doelstellingen worden ondersteund door nieuwe techniek. Eerder waren er digitale 'trapveldjes' en 'broedplaatsen'. De Haan denkt dat juist websites van enthousiaste bewoners meer kans van slagen hebben. In het algemeen kunnen dergelijke internetactiviteiten vooral bestaande initiatieven versterken.

Buurtsites richten zich volgens hem vaak op erg kleine dingen, zoals weggelopen huisdieren. ''Maar is de sociale cohesie verbeterd als ik mijn poes terugkrijg?''
Arts legt de lat voor Buurtleven hoog. ''We hopen dat de meerderheid van de bewoners Buurtleven op den duur zal kennen en gebruiken.''
Dat is veel te hoog gegrepen, zegt De Haan. ''Dan moet die site een grote naamsbekendheid hebben en een duidelijk voordeel bieden voor de gebruiker. Tien of twintig procent zou al heel veel zijn.''
Niet alle internetters zullen kiezen voor Buurtleven, want er zijn al sites als Buurtlink (opvolger van buurtenonline.nl), die gesponsord wordt door de Postcodeloterij en gesteund wordt door onder anderen de burgemeesters van Almere en Maastricht en weerman Piet Paulusma.

Directeur Bas van Beek van Buurtlink - voor heel Nederland - vindt de komst van Buurtleven geen probleem. ''Hoe meer leven, des te meer vreugd.'' Vaak plaatsen mensen hun berichten op meer sites. ''Blijkbaar voorzien we in een grote behoefte om online te kletsen.''

De effecten zijn nooit wetenschappelijk onderzocht, maar die zijn er wel degelijk, zegt Van Beek. ''Er wordt veel verloren en teruggevonden en er worden veel vragen gesteld en activiteiten georganiseerd. Er zijn zelfs mensen die samen energie willen inkopen.'' (ADDIE SCHULTE)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden