Meer incidenten met sportvliegtuigen rond Schiphol

Het moet afgelopen zijn met kleine vliegtuigen die het vliegverkeer rondom Schiphol in gevaar brengen. Het aantal meldingen van incidenten tussen kleine vliegtuigen en verkeerstoestellen is in 2016, na jaren daling, weer toegenomen.

Luchtverkeersleiding: 'We zien in 2016 een toename van het aantal meldingen in heel Nederland' Beeld anp

Sportvliegtuigen mogen in een groot gebied rondom Schiphol niet hoger vliegen dan 1500 voet (450 meter) om verkeersvliegtuigen niet dwars te zitten. De meeste toestellen koersen daar nog ruim onder, maar te vaak gaat het in de buurt van luchthavens als Schiphol mis.

Zo komt begin september een sporttoestel boven het IJmeer in de vliegroute van een Boeing 737 die op weg is naar de Buitenveldertbaan. Doordat de Cessna plots stijgt, komen beide vliegtuigen te dicht bij elkaar, met een verschil in hoogte van vijftig meter.

Radar defect
Eind juli komt een Airbus op weg naar de Polderbaan boven de Noordzee ter hoogte van Castricum in het gedrang met een sportvliegtuigje dat hem tegemoet vliegt en plots flink stijgt.

Volgens de radar lijken beide toestellen elkaar op dezelfde hoogte te kruisen. Uiteindelijk blijft het sportvliegtuig net lager, maar wel op maar 185 meter van de Airbus. De piloten kunnen elkaar niet zien doordat de Airbus door de wolken vliegt. Later blijkt apparatuur in het toestelletje defect.

Daarnaast kwamen dit jaar bij Schiphol een aantal malen zakenjets te dicht in de buurt van verkeersvliegtuigen. Geen van de gebeurtenissen ontstijgt de status van 'incident'; alleen Castricum geldt als 'majeur' en is door de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzocht. Die maakte begin dit jaar bekend los van de incidenten een alles­omvattend onderzoek naar de veiligheid van het luchtverkeer rondom Schiphol te doen; dat onderzoek loopt nog.

Volgens luchtvaartinspecteur ILT daalt het aantal 'luchtruimschendingen' sinds 2010, maar volgens de Luchtverkeersleiding (LVNL) is daar dit jaar een einde aan gekomen.

"Er zijn nog geen definitieve gegevens," zegt een woordvoerder, "maar we zien in 2016 een toename van het aantal meldingen in heel Nederland." De LVNL grijpt daarom in. "We hebben we contact gezocht met organisaties voor de kleine luchtvaart en voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd."

Ingewikkeld
"Meer meldingen betekent helemaal niet meer schendingen," reageert een woordvoerder van belangenorganisatie Aopa, die de gemotoriseerde kleine luchtvaart vertegenwoordigt.

"Ook doordat wij bij onze leden veel aandacht aan veiligheid besteden, worden incidenten vaker gemeld. Daarnaast spreken de cijfers van de inspectie en de verkeersleiding elkaar tegen."

Volgens de organisatie is het Nederlandse luchtruim veel te ingewikkeld. "Neem maar eens een kijkje op luchtvaartkaarten. In Nederland vlieg je nu eenmaal snel in een gebied voor de burgerluchtvaart."

Wel erkent Aopa dat er voldoende aanleiding is om door te gaan met maatregelen en voorlichting om het aantal luchtruimschendingen terug te dringen.

"We organiseren regelmatig veiligheidsbijeenkomsten, ook met de LVNL en de Inspectie, en er is een gratis app waarin piloten wordt gewaarschuwd voor het vliegen in gebieden met beperkende regels."

Op maandag 25 juli scheren een Airbus A319, die op weg is naar Schiphol, en een sportvliegtuigje bij Castricum op zo'n 185 meter langs elkaar Beeld Demi Idsinga

'Een zwerm drones'

Dit jaar meldden piloten bij Schiphol al dertig keer een drone in hun vluchtpad. Zo spotten vele vliegers die begin april op de Zwanenburgbaan wilden landen 'een vlucht drones'. Eén drone vloog zo'n 30 meter onder een toestel door.

In een straal van 15 kilometer rond Schiphol mag niet met drones worden gevlo­gen, maar de handhaving is volgens de LVNL problematisch. "Wij kunnen het niet aanpakken, want we zien ze niet; niet met de radar en niet vanuit de verkeerstoren. We kunnen ons alleen baseren op meldingen."

Elke middag gratis het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden