Meer files door gestrande trucks

Vrijwel dagelijks ontstaan files als gevolg van gestrande vrachtwagens. En het aantal neemt toe, blijkt uit cijfers van de ANWB. Foto ANP Beeld
Vrijwel dagelijks ontstaan files als gevolg van gestrande vrachtwagens. En het aantal neemt toe, blijkt uit cijfers van de ANWB. Foto ANP

Het aantal files als gevolg van gestrande vrachtwagens neemt onverwacht toe. Niemand heeft er een verklaring voor. 'Zeer opmerkelijk.'

Donderdagmorgen rond half acht is het weer raak. Ditmaal op de ringweg A10 rond Amsterdam ter hoogte van de RAI. Een vrachtwagen krijgt panne en komt op de weg stil te staan. De rechterrijstrook moet dicht. Gevolg: een kilometerslange file.

''Als een vrachtwagen tijdens de spits met pech komt te staan, ontstaat binnen de kortste keren een lange file,'' zegt woordvoerder Ed Kraszewski van het Korps Landelijke Politiediensten. ''Ook als die wagen op de vluchtstrook staat. Passanten kunnen het niet laten om even de voet van het gaspedaal te halen en te kijken wat er aan de hand is. Dat is een menselijke reactie. Even later staat het verkeer stil.''

Vrijwel dagelijks ontstaan files als gevolg van gestrande vrachtwagens. En het aantal neemt toe, blijkt uit cijfers van de ANWB. In het eerste kwartaal van 2008 turfde de ANWB 171 files als gevolg van trucks met pech, in de eerste drie maanden van dit jaar waren het er al 245. Een toename van veertig procent. ''Zeer opmerkelijk,'' zegt ANWB-woordvoerder Arnoud Broekhuis.

Een verklaring is niet zo snel gevonden. Komt het door minder onderhoud als gevolg van de financiële crisis? De ANWB heeft geen idee. Ook in Eindhoven bij DAF International Truck Service (DAF ITS), de meldkamer voor alle DAF-trucks in Europa met pech, blijft het bij gissen. Sinds het begin van de crisis signaleert DAF ITS een daling van het Europese vrachtwagenverkeer met dertig procent, terwijl het aantal gestrande vrachtwagens met slechts tien procent daalde. ''Het is moeilijk er een verklaring voor te geven,'' zegt DAF-woordvoerder Robert Appels. Hij wijst erop dat door de inzakkende economie minder vrachtwagens de weg op gaan. ''En dan zijn het juist de oudste wagens die niet worden ingezet.''

Het wagenpark is de afgelopen jaren ook grondig verbeterd. ''Nederlandse vrachtwagens zijn over het algemeen geleased en zijn sowieso op-en-top,'' aldus woordvoerder
J. Stalenburg van transportverzekeraar TVM. Al kunt je je afvragen of de vrachtwagens uit het voormalige Oostblok en de Balkan altijd even goed worden onderhouden, erkent Stalenburg. Maar ook daar is verbetering zichtbaar, zegt hij.

Dat klopt, zegt directeur Eric ten Berge van Vorgers Autoberging in Enschede. ''De tijd van de Oostblokcowboys in hun ouwe troep is voorbij. Ook daar komt tegenwoordig vrij redelijk materieel vandaan.''

Directeur Albert Hendrikse van transportonderneming Nijhof/Wassink, met driehonderd trucks een grote jongen in zowel Nederland als Polen: ''Dat is mede onder invloed van de economische bloei gebeurd. Er zullen uitzonderingen zijn, maar vergeet niet: de transporteur heeft als geen ander belang bij goed materieel. Stilstand kost veel geld.''
Toch ziet minister Camiel Eurlings van Verkeer nog mogelijkheden voor verbetering: hij wil vrachtwagens verplicht uitrusten met banden met een minimum profieldikte van 1,6 millimeter, zoals ook geldt voor personenauto's. Nu kunnen vrachtwagens nog met (te) gladde banden rondrijden, wat sneller tot pechgevallen kan leiden.

De vrachtwagenbranche vindt dat het aantal files als gevolg van gestrande vrachtwagens niet moet worden overdreven, omdat het maar een klein deel van het filetotaal uitmaakt (zie kader). ''Maar ja, dergelijke files halen wel de meldingen op de radio,'' zegt Stalenburg. Feit is dat een gestrand personenwagentje veel minder snel tot filevorming leidt dan een truck. Berger Ten Berge: ''Het overgrote deel van de truckers met pech haalt de vluchtstrook wel, ze rijden toch al aan de rechterkant. Maar vervolgens krijg je wel een kijkfile.'' (HARM HARKEMA en FROUKE TAMSMA)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden