Meer fietsstroken en parkeerplekken moeten fietsproblemen oplossen

Amsterdam krijgt de komende jaren vijftien kilometer rode fietsstrook op drukke plaatsen in de binnenstad. Ook komen er de komende jaren 38.000 fietsparkeerplekken bij, de meeste bij NS-stations en stations van de Noord/Zuidlijn.

In beslag genomen fietsen in het depot in het Westelijk havengebied. Beeld anp
In beslag genomen fietsen in het depot in het Westelijk havengebied.Beeld anp

Het college van b. en w. wil tot en met 2016 57 miljoen euro investeren in de fiets. Dit staat in het Meerjarenplan Fiets 2012 - 2016 met daarin de hoofdlijnen van toekomstig beleid.

Het fietsgebruik in Amsterdam is de afgelopen twintig jaar gegroeid van 340.000 naar 490.000 dagelijkse ritten in 2012. De groei zet zich door. Zo zal het aantal fietsritten van en naar treinstations tot 2020 naar verwachting met 25 procent stijgen. Dagelijks leggen Amsterdammers nu al zo'n 2 miljoen kilometer af op de fiets.

Het investeren in voorzieningen is achtergebleven bij deze groei met als gevolg uitpuilende fietsenrekken en op de hoofdroutes in het centrum te smalle fietspaden.

Economisch verantwoord
Volgens wethouder Eric Wiebes (Verkeer) zijn de maatregelen noodzakelijk en economisch verantwoord. Het toegenomen fietsgebruik bespaart de stad jaarlijks 20 miljoen euro in het openbaar vervoer en 20 miljoen aan autoinfrastructuur. Vergeleken met de andere vervoersvormen levert investeren in de fiets volgens Wiebes het meeste effect per euro op.

In het plan wordt gesproken over 1700 extra fietsparkeerplekken bij CS en 3000 onder het Mahlerplein bij Station Zuid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden