Meer duurzamer vlees in de schappen

Koeien en kalveren in de wei bij biologsche dynamische boerderij Natuurlijk Genoegen in Driehuizen. Foto ANP

DEN HAAG - Diervriendelijker geproduceerde eieren en vlees winnen flink terrein in de Nederlandse supermarkt. Dit blijkt uit de eerste Monitor Duurzame Diervriendelijke Producten van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Het CBL hoopt dat nog niet betrokken partijen uit de vleessector zich ook gaan inzetten voor een verdere verbetering van het welzijn van dieren, zoals de consument wil. ''We zijn nu al benieuwd naar de volgende monitor'', aldus Marc Jansen van het CBL. ''Dit is een trend die doorzet.''

Het CBL ondertekende vorig jaar het Convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten met landbouwminister Gerda Verburg. De in het convenant geformuleerde ambitie - een jaarlijkse omzetgroei van diervriendelijker producten met 15 procent - is volgens het CBL ruimschoots gehaald. Het aanbod diervriendelijker producten nam in 2009 over de hele linie toe.

Nederlandse consumenten gaven bijna twee keer zoveel geld uit aan deze producten dan het jaar ervoor: 40,7 miljoen euro tegen 21,5 miljoen euro in 2008. Bovendien stijgt ook de omzet van biologische waren nog steeds. Zo is de omzet van biologisch vlees met maar liefst 12,4 procent gegroeid van 57,6 miljoen euro naar 64,7 miljoen euro in 2009.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bewuste consumenten bereid zijn tot tien procent meer te betalen voor zogeheten maatschappelijk verantwoorde (mv) producten als Fair Trade koffie, biologisch vlees en vrije uitloopeieren. Dat andere mensen deze producten (nog) niet kopen, komt omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Dat stelt Robert Gielissen, die woensdag aan de Universiteit van Tilburg promoveert. Verkopers voeren volgens hem een 'gebrekkige strategie', die tot 'marktfalen' leidt.

Gielissen beveelt verkopers aan om beter samen te werken en documentaires via de media te verspreiden over het nut van mv-producten. Ook zouden er verplichte mv-standaarden moeten komen voor consumentenproducten. ''Wetgeving zou producenten een verantwoordelijkheid voor de aanvoerketen moeten opleggen en een bepaald niveau van dierenwelzijn moeten garanderen.'' (GPD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden