Meer dan de helft van Amsterdamse scooters mag stad niet meer in

Meer dan de helft van de nu in Amsterdam geregistreerde bromfietsen en scooters mag vanaf 2018 de stad niet meer in. Van de circa 55.000 brom- en snorfietsen in de stad stammen er zo'n dertigduizend van voor 2011.

Van de circa 55.000 brom- en snorfietsen in de stad stammen er zo'n dertigduizend van voor 2011. Beeld Floris Lok
Van de circa 55.000 brom- en snorfietsen in de stad stammen er zo'n dertigduizend van voor 2011.Beeld Floris Lok

Voor brom- en snorfietsen met een bouwjaar voor 2011 is de milieuzone binnen de ring A10 vanaf 2018 verboden terrein. Wethouder Abdeluheb Choho wil op die manier de luchtverontreiniging in hartje stad terugdringen.

Volgens tellingen in het verkeer, dus op basis van het daadwerkelijke gebruik, is nu zo'n 35 procent van de kentekens van voor 2011. In dat geval zou het nu gaan om zo'n twintigduizend brom- en snorfietsen.

Uitstel
Choho verwacht dat het aantal van deze scooters of bromfietsen dat de stad niet meer in mag in 2018 is teruggelopen naar vijftienduizend. Door hun levensduur van gemiddeld tien jaar zullen ook de komende jaren al veel eigenaren een nieuwe kopen.

Voor eigenaren met te weinig geld om een nieuwere brom- of snorfiets te kopen komt een ontheffingsregeling die kan leiden tot één jaar uitstel en eventueel nog een jaar verlenging. Ook komt er een subsidieregeling voor elektrische scooters.

Hoewel schonere lucht het doel is, kiest Choho niet voor een verbod op brommers of snorfietsen die rijden op tweetakt. Zo'n ouderwets type brandstofmotor waarbij smeerolie aan de benzine wordt toegevoegd geeft aanmerkelijk meer uitstoot van fijnstof en andere viezigheid dan viertaktbrandstof. Maar mikken op tweetakt zou de handhaving zeer complex maken, volgens Choho. Alleen door ze staande te houden kan de politie nagaan of brommers rijden op tweetakt.

Kentekencamera's
Door het bouwjaar te gebruiken kunnen kentekenscannende camera's worden ingezet, zoals nu al worden gebruikt voor de milieuzone voor vrachtwagens. Wel is het nog wachten op een nieuw type camerasystemen die ook bruikbaar zijn op de fietspaden. Die komen in 2017. De stad zal ook mobiele kentekencamera's inzetten voor die brom- en snorfietsen die de stad nooit uitkomen.

De milieuzone kan eventueel groter worden gemaakt. Ook is het de bedoeling om in 2025 alleen nog verkeer binnen de ring te hebben dat geheel uitstootvrij is. Voor brom- en snorfietsen denkt Choho ook aan dat jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden