Meer bedrijven willen stoppen met kooieieren

Nog eens zes bedrijven die voedsel produceren, willen stoppen met het gebruiken van kooieieren. Dat meldt Wakker Dier vandaag. Het gaat om Unox, Cup-a-soup, de Wild Bean café's bij de BP benzinestations, Cantuccinikoekjes van Sapori, ijswinkels van IJscuypje en de vloeibare eiproducten van de Kweker.

Beeld ANP XTRA

De laatste twee hebben de overstap naar meer diervriendelijke eieren al gemaakt, aldus Wakker Dier; de andere bedrijven volgen het komende jaar.

Eerder dit jaar meldde de dierenrechtenorganisatie al dat Honig, Heinz Sandwich Spread, Subway, Bolletje, DeliXL, Olvarit, Gijs streekproducten en Yil'driz wereldsauzen helemaal of deels overstappen van de dieronvriendelijke kooieieren naar vrije uitloop- of scharreleieren.

Campagne tegen legbatterijen

De gemiddelde Nederlander eet per jaar ongeveer 150 volledige eieren en daar bovenop nog 44 verwerkte eieren. Deze eieren zitten in onder meer mayonaise, deegwaren en koekjes. De herkomst hiervan staat niet altijd duidelijk op de verpakkingen vermeld.

Scharrelkippen zijn kippen met iets meer bewegingsvrijheid maar zonder buitenlucht, vrije uitloopkippen komen wel buiten.

Wakker Dier begon in september met een campagne tegen legbatterijen. Volgens de organisatie worden in Nederland circa 5 miljoen kippen in kooien gehouden, wat neerkomt op 1 op de 6 kippen. Ook worden er elk jaar 2,5 miljoen eieren geïmporteerd waarbij onduidelijk is hoe de kippen zijn gehuisvest. Kooieieren zijn al tien jaar niet meer in de Nederlandse supermarkten te krijgen, aldus Wakker Dier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden