Meeblèren met Toppop Yeah

Mieke Stemerdink en Beatrice van der Poel tijdens de Parool Hitklup-avond in Paradiso. Artiesten en publiek konden er geen genoeg van krijgen. Foto Jan van Breda

De jaarlijkse Paroolnacht had dinsdagavond in een uitverkocht Paradiso Toppop Yeah als thema. Het publiek zong mee: woord voor woord. Loes Luca breekt bijna haar tong - en heupen - op het refrein van Scoppia, scoppia mi sco, maar gelukkig zingt ze gewoon luid en duidelijk wat jongetjes vroeger altijd al dachten te horen: 'Lieve, lieve, lieve maid, elke dag met de benen waid.' Dat rondt toch een los eindje af van vroeger.

En dat is nog maar de opening van de jaarlijkse Paroolnacht in Paradiso, met dit keer Toppop Yeah als thema. Mister Toppop zelf is er ook. Backstage wacht Ad Visser op zijn beurt, in een kleurenpak dat naar blindheid verlangt.

Visser, zonder dat het hem gevraagd wordt: ''Mensen vragen mij altijd: 'Hoe was dat toen'. En aangezien ik een serieuze singer-songwriter ben, heb ik daar een lied over gemaakt: de Ballade van Toppop.'' Over alle drugs en naakte vrouwen op de productievloer.

Het wachten is op Penney de Jager.

Boven op het podium trekt jeugd voorbij. Daniël Boissevain kickt ass met Mother's Finest ('Du-du-du-du-dudu-du-doe-yeah') en Ricky Koole, toch al gezegend met een countrystem, inclusief snik, krijgt de zaal stil met Pearl's a singer. Koole is wel vaker het hoogtepunt op een avond als deze. Beatrice van der Poel hijgt Paradiso bij elkaar met Love to love you, baby. Donna Summer én Meg Ryan: erken jullie meerdere.

Frank Lammers zet een uitstekende Nena neer, al was hem al dat ok?selhaar vroeger niet opgevallen. Lammers: ''Ik verdronk in haar oogjes. Alleen die tekst, over ballonnen voor de vrede. Als je er goed naar luistert, klopt er geen hol van. Streichholz und Benzinkanister; ik heb dat niet gezongen vroeger.''

Bob Fosko komt met een oude motor het podium op voor Oerend hard, zijn dochter Ella Wonder krijst Roxanne en vader en dochter raggen ook nog samen op de mondharmonica op That's what I like about you. Frédérique Spigt en Loes Luca zingen de zaal plat met Everytime I think of you.

Ook Ad Visser komt het podium op. ''Mensen vragen mij altijd...''
Beneden vertelt Jan Rot - hij zingt Nothing rhymed, compleet in Gilbert O'Sullivan-outfit -zijn grote 'Toppop-trauma'. De jonge Rot mocht in 1982 dan eindelijk zelf in Toppop, zijn single Bobby, Roger & Eileen kwam nieuw binnen op nummer 29. Maar uitgerekend die dag staakten de NOS-technici. De week daarop was de single uit de top 30 gezakt. Rot: ''Ik reken nog eens af met die technici. Ze hebben niet in de gaten wat ze een jonge artiest aandoen.''

Henk Hofstede en Huub van der Lubbe zijn de enigen die wel hebben bereikt waar al deze artiesten als kind al van droomden: zij stonden in Toppop. Hofstede zingt nogmaals Nescio en Van der Lubbe Binnen zonder kloppen.

De avond, gepresenteerd door Leo Blokhuis en begeleid door de band van Jan Robijns, duurt tot na middernacht, met ook nog optredens van Mieke Stemerdink, Tim Knol, Eric Corton en Giovanca. En het publiek zingt ook; woord voor woord blèren ze mee met Boissevain en de parel Leona op Paradise by the dashboard light, de lange versie, met Fosko als honkbalverslaggever.

Ook Penney de Jager laat zich nog even toejuichen op het podium. Maar dansen doet ze niet. De Jager, eeuwig mystiek: ''Het is me niet gevraagd, ik moest hier alleen even zijn. De tweede avond zal ik dansen. Een minuutje.'' Er zijn nog kaarten voor vanavond. (HANS VAN DER BEEK)

Foto Jan van Breda

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden