Plus

Mee met de strooiwagen: 'Ik krijg een hoop middelvingers'

Strooiwagens probeerden de afgelopen dagen de witte straten van Amsterdam en omstreken begaanbaar te houden. Het Parool reed een rondje mee. 'Het is soms opletten dat je mensen niet besmeurt.'

Het uitzicht vanuit de strooiwagen Beeld Jelle de Ru
Het uitzicht vanuit de strooiwagenBeeld Jelle de Ru

Op de Theemsweg bij Sloterdijk worden de grote en kleine strooiwagens volgeladen, zo ook de wagen van Johan Vrijbloed (25). Schoenen moeten uit, anders zit de sneeuw overal. "Dit is mijn eigen wagen, ik houd hem graag netjes,'' zegt hij.

Vrijbloed is normaal gesproken vrachtwagenchauffeur, maar is nu sneeuwbestrijder in opdracht van de gemeente. Hij rijdt al vijf jaar vrachtwagen. Dit is de tweede winter dat hij dag en nacht op pad moet om de straten van Amsterdam schoon te houden.

Smalle straten
Samen met zijn collega's maakt hij lange dagen. Zondag zijn ze om half drie in de nacht begonnen en moesten ze door tot negen uur in de avond. Voor twaalven begonnen de wagens maandag al weer met rijden. Het werk houdt pas op als het stopt met sneeuwen.

De enorme vrachtwagen van Vrijbloed rijdt door de smalle straten, op naar het Rijksmuseum. Een man glibbert op zijn scooter voor de sneeuwschuiver uit.

Vrijbloed: "Met meerdere spiegels en camera's moet ik alles in de gaten houden. Als ik rechts kijk, gebeurt er links iets. Onderwijl moet ik ook nog eens de ploeg en het zout bedienen. Het is soms opletten dat je mensen niet besmeurt met sneeuw.''

Het lijken Siberische taferelen. De mensen op straat veranderen bijna in sneeuwpoppen. Iedereen is dik ingepakt. Op de radio speelt een kerstliedje. Vrijbloed: ''Dat maakt het wel gezellig.''

Stukje trottoir
De Van Baerlestraat is voor Amsterdamse begrippen bijna leeg. Vrijbloed: "Er blijft een hoop liggen, zie ik al. Ik had net alles schoon, het asfalt was zwart en overal lagen plassen water. Dat is anderhalf uur geleden.''

Johan Vrijbloed achter het stuur Beeld Jelle de Ru
Johan Vrijbloed achter het stuurBeeld Jelle de Ru

Door het centrum rijden met zo'n vrachtwagen is niet makkelijk. Op de meest onmogelijke kruisingen moet Vrijbloed zijn wagen keren, zodat hij het volledige wegdek kan vrijmaken van sneeuw.

"Ik doe dan mijn knipperlichten aan, maar mensen snappen het vaak niet als ik moet manoeuvreren. Ik krijg een hoop boze middelvingers. Ik doe ook maar gewoon mijn werk.''

Enkele auto's die half op de stoep en half op de weg staan zorgen ervoor dat de sneeuwwagen moet uitwijken en een stukje trottoir meepakt. Vrijbloed: "Dat zijn toch weer een paar meters die ik niet sneeuwvrij kan maken.''

Later op de dag verlaat Vrijbloed zijn strooiwagen als twee vastgelopen vrachtwagens de oprit van de A10 blokkeren. Met een schep en een emmertje zout gaat hij de sneeuw te lijf. Na een half uur kan het verkeer weer doorrijden.

Code rood in Nederland: lees terug in ons sneeuwblog

Strooien: bijna overal

Margreet Hoedjes van Verkeer & Openbare Ruimte: "Dit jaar strooit het Materiaalbureau voor het eerst in alle stadsdelen, met uitzondering van stadsdeel Centrum. Het havengebied strooit het eigen wegennet en het GVB heeft ook een zelfstandige strooidienst."

"De gemeente bestrijdt de gladheid niet op trottoirs, voetpaden en binnenwegen in de wijken, omdat dit te hoge kosten met zich meebrengt en het milieu extra belast. Bewoners en ondernemers worden verzocht om de eigen stoep sneeuwvrij te maken door de sneeuw op te ruimen en/of zout te strooien. Inwoners kunnen strooizout ophalen bij hun stadsdeel."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden