Medvedev wil af van onveilige Toepolevs

De Russische president heeft vandaag aangekondigd dat binnenkort niet meer mag worden gevlogen met het vliegtuigtype Toepolev Tu-134. In de nacht van maandag op dinsdag kwamen 45 mensen, onder wie een Nederlander, om het leven toen een Tu-134 300 kilometer ten noordoosten van Sint-Petersburg vlak voor de landing neerstortte.

Archieffoto van een Toepolev- 134 waar onlangs weer een exemplaar van neerstortte.Beeld anp

'Ik heb het ministerie van Transport opgedragen te beginnen met de gedwongen en algehele buitenbedrijfstelling van de Toepolev Tu-134', aldus Medvedev. 'Wanneer we spreken over lijnvluchten dan is het beter dat die toestellen vanaf het komend jaar die vluchten helemaal niet meer uitvoeren', zei de Russische president.

De Tu-134 behoort tot de oudere Toepolevs. Ze werd gemaakt van 1966 tot 1984. Van de ruim 850 toestellen zijn volgens meldingen van het staatspersbureau RIA Novosti 72 neergestort of hadden ongelukken waar doden bij te betreuren waren.

De Toepolev passagiersvliegtuigen uit de voormalige Sovjet-Unie staan bekend als werkpaarden. De oude types worden nog in veel delen van de wereld ingezet. In Europa vliegen niet zo veel oude Toepolevs, onder meer vanwege de strenge milieu- en geluidseisen die hier gelden.

De 2-motorige Toepolev-134 is een klein verkeersvliegtuig dat vooral wordt gebruikt voor korte afstanden. Luchtvaartmaatschappij Aeroflot is een van de grootste afnemers van dit type vliegtuig, waar maximaal 84 mensen mee vervoerd kunnen worden. Ook de Russische luchtmacht vliegt ermee. Het toestel heeft geen verharde landingsbaan nodig om te kunnen opstijgen en landen.

De Toepolev-134 kan gezien worden als de tegenhanger van de Douglas DC-9 en de Fokker F28. De toestellen zijn sinds de jaren zestig in gebruik. Er zijn circa 850 vliegtuigen van dit type gemaakt, tot de productie in 1984 werd stilgelegd. De Toepolev-134 was het eerste vliegtuig van Sovjetmakelij dat van de luchtvaartorganisatie ICAO ingezet mocht worden op internationale routes.

Door ongelukken met een Toepolev-134 zijn sinds de jaren zeventig meer dan 1000 mensen omgekomen. Ruim 70 van de meer dan 850 toestellen hadden een ongeluk waar doden bij vielen of stortten neer.

Moderne Toepolevs worden gebouwd in Oeljanosk, 700 kilometer ten oosten van Moskou, door de firma Aviastar, de erfgenaam van de Sovjetrussische vliegtuigfabriek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden