Column

Mediatraining

THEODOR HOLMAN
Ik zal eerlijk opbiechten dat ik wel eens via via van een jonge politicus het verzoek heb gehad mediatraining te geven. Ik heb dat niet gedaan, om twee redenen. Ik geloof niet dat iemand in 'media' te trainen is, en ik weet ook niet hoe ik zo iemand zou moeten trainen.

Ik zal u ook eerlijk opbiechten dat ik eens zo'n training moest volgen. Ik hoorde alleen maar onzin. ''Theodor, je moet rechtop zitten, niet in je stoel hangen, en denk eraan dat je je handen rustig houdt, en wees jezelf.''
Allemaal goed bedoeld, maar de mensen van wie ik les kreeg, zag en hoorde ik nooit meer op radio of televisie. En toen dat nog wel het geval was, had ik hen nogal oninteressant en nietszeggend gevonden. Een tweede en derde les leken me dan ook onzinnig te zijn.

Mijn echte mediatraining heb ik van twee mensen gekregen, door alleen maar naar hen te kijken: Ischa Meijer en Theo van Gogh.

Ik ging vaak naar de radioshow van Ischa in café Eik en Linde op de Plantage Middenlaan, omdat het een soort voorstelling was. En met Van Gogh ging ik vaak mee naar de opnamen van zijn Prettige gesprekken, omdat we daarna de stad in gingen.

Ischa noch Theo zou volgens mij een diploma hebben gekregen van de examencommissie van mediatrainers. Ze rookten en dronken tijdens de opnamen, hingen in hun stoel, waren grof, zagen er soms smerig en ongeschoren uit. Maar toch waren ze briljant. Kun je niet nadoen of leren.

In media valt namelijk niets te trainen. In tegenstelling tot wat beweerd wordt. Kun je mensen leren goede vragen te stellen? Misschien, maar iemand die gewoon nieuwsgierig is, kan dat uit zichzelf al.

Kun je dan iemand leren zich voor de televisie goed te gedragen? Dat denk ik niet. Want wat is goed? Je kunt tegen iemand zeggen: ''U moet wat sneller spreken, niet zo lijzig.'' Dat doet iemand dan één keer, misschien twee, maar daarna vergeet hij dat weer, omdat hij nu eenmaal wat trager spreekt dan anderen.

Niemand weet wat dat is, goed overkomen in de media.

Britt en die jongens van Oh Oh Cherso en Mark Rutte komen goed over, Job Cohen niet. Hoe dat komt, weet niemand precies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden