Plus

Mavoleerlingen leren met 80-plussers: 'Er ontstaat wederzijds begrip'

Snuffelstages zijn te beperkt, vindt de Amsterdamse Mavo. Echte participatie staat er elke week op het rooster en zo werken de leerlingen overal in de stad aan hun schooltaken, zelfs met bewoners van het verpleeghuis.

Links: Isa en Nelly concentreren zich Beeld Charlotte Odijk
Links: Isa en Nelly concentreren zichBeeld Charlotte Odijk

'Kijk, je pakt zo'n klein schildersezeltje en daar leg je een carbonpapiertje op," legt Kirsten Macdonald (13) uit. "De lijntjes van de kleurplaat teken je over en daarna kun je het inkleuren." Samen met haar klasgenoten is ze bezig met een opdracht voor het vak Beeldend.

Hoewel de leerlingen die opdracht eigenlijk samen met de ouderen moet doen, is de taakverdeling vanwege de lichamelijke beperkingen van de ouderen toch een beetje anders: het zijn vooral de kinderen die tekenen en kleuren.

Intussen wordt er veel gepraat. Kirsten: "Ik vraag de ouderen vooral naar hun verleden, waar ze zelf op school zaten en hoe dat was bijvoorbeeld."

Afleiding en gezelligheid
De woonkamer van verpleeghuis Amsta De Poort is vrolijk versierd met paasdecoraties. Aan tafels zitten de leerlingen en ouderen in groepjes van vijf te werken en praten. Nelly (82) is één van de ouderen die bezig is: "Toen ik vanochtend wakker werd keek ik niet meteen uit naar het bezoek van de kinderen, maar dat komt omdat ik niet wist wat voor dag het was."

Ze vindt het gezellig dat de leerlingen er zijn. "Ze zorgen voor afleiding. Hoewel ik me anders ook niet verveel hoor, het personeel hier is erg aardig." Of ze het kunstwerkje op haar kamer gaat zetten weet ze nog niet. "Misschien wel, de tekening van de vorige keer ligt er ook nog."

De Amsterdamse Mavo is de eerste humanistische school van Nederland, met 34 leerlingen verdeeld over twee klassen. "We willen bewust niet te groot zijn. Op die manier zijn de lijntjes kort en is er sterke betrokkenheid met elkaar, dat vind ik belangrijk," zegt directeur Lars Hoogmoed (33), één van de oprichters van de school. Hij vindt het belangrijk dat de kinderen met verschillende groepen van de samenleving in aanraking komen, dus ook met ouderen.

Spannend
"Op andere scholen wordt er ook wel aandacht besteed aan participeren, maar dat is dan een eenmalige snuffelstage en klaar. Onze leerlingen krijgen wekelijks participatieopdrachten, zoals deze. Op die manier gaat het echt leven." Daarbij denkt Hoogmoed dat met het maatjesproject de kloof tussen jong en oud kleiner wordt gemaakt: "Er ontstaat wederzijds begrip."

Sommige leerlingen vonden het contact met de ouderen de eerste keren nog erg spannend, onder wie Jasmin Maamouri (12). Inmiddels zijn alweer een aantal weken verstreken. Of Jasmin het nog steeds spannend vindt? "Een beetje."

Kirsten had er meteen al minder moeite mee. "Er kwam een keer een vrouw op me af lopen die moeilijk kon praten en allemaal kwijl rond haar mond had. Daar schrok ik eerst van, maar toen zei ik tegen mezelf 'blijf rustig', en toen heb ik haar gewoon naar de woonkamer gebracht."

Driewerf leuk
Wat de ouderen vinden van het maatjesproject? "Leuk!" En de leerlingen? "Leuk!" En de schooldirecteur? "Leuk!" Daar zijn ze het dus allemaal wel over eens. Joke Diekmann (49), afdelingshoofd in het verpleeg­huis, is ook erg enthousiast. "Ik vind het een goed initiatief. Kinderen hebben de vrijheid en hoeven zich geen zorgen te maken, en dat vind ik heel goed, maar door de interactie met de ouderen wordt er veel geleerd van elkaar."

Diekmann vindt het ook bijzonder dat de kinderen zo makkelijk met de ouderen omgaan en contact maken. "Iedereen spreekt elkaar gewoon aan met 'je' en 'jij' en de kinderen stappen zo op de ouderen af. Het gaat hier toch om mensen met een complexe zorgvraag, je zit hier niet vanwege je zweetvoeten."

Stacey, Isabel en Kirsten in gesprek met meneer Bendt Beeld Charlotte Odijk
Stacey, Isabel en Kirsten in gesprek met meneer BendtBeeld Charlotte Odijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden