Matte reacties op komst buitenlandse schouwen

AMSTERDAM - De reacties in de Amsterdamse kunstsector op de benoeming van twee kunstschouwen zijn afwachtend. Men verwelkomt een frisse blik, al is het van onbekenden. Van enige opwinding is geen sprake.

Het zijn geen algemeen bekende namen, Görgün Taner en Paul Collard. De twee door cultuurwethouder Carolien Gehrels voorgedragen en nu benoemde kunstschouwen gelden als zwaargewichten op hun ieder hun eigen terrein, aldus Gehrels: 'Bovendien hebben deze twee goede aanbevelingen van deskundigen in Nederland.'

De een, de Turkse Görgün Taner (1959), heeft een brede en langdurige carrière achter de rug in de Turkse en internationale festivalwereld. Hij wordt de schouw 'wereldklasse'. De ander, de Brit Paul Collard, leidt de grote landelijke Britse foundation Creativity, Culture and Education. Hij werkt al, zoals hij zegt, zijn hele leven aan 'jongeren en kunst'. Hij schouwt vernieuwing in de kunst, met name ten aanzien van verbinding met educatie.

Gehrels heeft, vertelt ze, internationaal gezocht naar de schouwen en kwam uit bij deze twee vanwege hun specialisme en hun 'frisse blik':
Taner en Collard adviseren straks het gemeentebestuur, over de subsidieverdeling, complementair aan de Amsterdamse Raad voor de Kunst en het daaruit afgeleide Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). Waarbij Gehrels nadrukkelijk zegt: 'Hun opdracht is niet om instellingen te beoordelen, juist niet. Zij moeten kijken: wat is, cultureel gesproken, nu het Amsterdamse landschap en biedt dat de Amsterdammer, het Amsterdamse kind wat nodig en wenselijk is. Met de kunst gaat het debat vaak over geld, deze schouwen gaan kijken naar de betekenis van het huidige kunstaanbod voor Amsterdammers.'

De nieuwe voorzitter van de Amsterdamse Kunstraad, Gerard de Kleijn, heeft van de Turkse Görgün Taner 'wel eens gehoord'. 'Hij is heel breed.' De Amsterdamse Kunstraad heeft zich, onder leiding van de vorige voorzitter Jan Riezenkamp aanvankelijk verzet tegen de aanstelling van kunstschouwen in de stad, maar De Kleijn prijst wethouder Gehrels: 'Ik vind het heel wijs om jezelf af en toe een spiegel voor te houden, en van buitenaf te laten kijken of Amsterdam echt wereldklasse biedt, en zo nee, wat er dan aan schort. Ook het bekijken hoe kunstinitiatieven in oude wijken verlopen, vind ik heel verstandig.'

De Kleijn kent Paul Collard, kunstschouw 'vernieuwing' niet, maar weet dat op het terrein van culturele en kunstzinnige vorming, de Britten 'een traditie' hebben: ''Die zijn op dit gebied heel goed.''

Van de Amsterdamse kunstsubsidies wordt een deel uitgekeerd op advies van het AFK. Juist daar ligt de focus op nieuwe initiatieven. Sylvia Dornseiffer, directeur van het AFK, kent de vers benoemde schouwen ook niet, maar verwelkomt de nieuwe schouw: 'Ik ben altijd benieuwd naar wat buitenlanders van ons vinden, dus laat maar komen.'

Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, heeft van Görgün Taner nog nooit gehoord. 'Maar dat niemand hem kent, kan juist een voordeel zijn. Ik zal hem graag ontvangen. Ik ben erg benieuwd naar zijn bevindingen. Trouwens, onze wereldklasse staat al vast.'
(LOES DE FAUWE)

Gorgun Taner
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden