Mataharis ***

Regie: Iciar Bollain
Met: Najwa Nimri, Maria Vazquez, Nuria Gonzalez

De Spaanse film Mataharis is een variant op de lekkende kraan bij loodgieters thuis. Drie vrouwelijke privédetectives in de Spaanse film Mataharis krijgen wel het leven van anderen, maar niet dat van henzelf, scherp in beeld. Hoe krijgen zij greep op hun leven? Geen origineel onderwerp, maar de inlevende film houdt het aangenaam alledaags.

Bij Spaanse cinema denken we aan het melodrama van Almodovar en het magisch-realisme van Medem, maar er is ook een realistische stroming. De filmmaker en de actrice Iciar Bollain - ze speelde onder meer in Land and freedom van Ken Loach - behoort ertoe.

Vijf jaar geleden brak ze als regisseur internationaal door met het uitstekend geacteerde huiselijk geweld drama: Te doy mis ojos. Ook met Mataharis bewijst Bollain zich als een prima acteursregisseur. De in Madrid spelende film voert drie vrouwen op die bij een detectivebureau werken. Ze zijn goed in hun vak.

Veertiger Carmen (Nuria Gonzalez) moet op pad voor een overspelklus, dertiger Eva (Najwa Nimri) moet een jeugdliefde van een oude man opsporen en twintiger Inés (Maria Vazquez) wordt door een multinational ingeschakeld om een van diefstal verdachte vakbondsbestuurder te betrappen.

De speurneuzen doen wat van hen wordt verwacht, maar zijn hun eigen levens bestand tegen inspecterende blikken? Niet echt. Carmen is getrouwd met een man vergeleken waarmee een meubelstuk een levendige gesprekspartner is, Eva verdenkt haar man van ontrouw en Inés heeft een vriend die na het neuken meteen vertrekt. Geholpen door wat ze in hun werk zien, worden de vrouwen langzaam naar onvermijdelijke beslissingen gedreven.

Mataharis is geen spectaculair drama, maar een rustige observatie van leven en werk van drie vrouwen. De film presenteert hen niet als feministische heldinnen, maar als hardwerkende vrouwen die aan het einde van de film zichzelf beter kennen dan aan het begin. Misschien een illusie armer, maar trouwer aan zichzelf.

Jammer van het camerawerk, dat aan tv-werk doet denken. Visueel mag Bollain de lat hoger leggen. (JOS VAN DER BURG)

Trailer
Website

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden