Update

Martinair ontslaat 110 piloten

Martinair ontslaat 110 piloten. Voor nog eens 220 medewerkers, waarvan 170 op Schiphol, wordt binnen KLM-groep naar ander werk gezocht. Gedwogen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten.

Beeld anp

Martinair heeft het betrokken personeel vanmiddag op Schiphol ingelicht. Met de bonden wordt nog gepraat over een vrijwillige vertrekregeling voor het grondpersoneel. Niet alle 220 werknemers kunnen over naar KLM. Het zou daarbij vooral gaan om de vijftig werknemers die niet in Nederland actief zijn. Ook daar wordt gedwongen ontslag niet uitgesloten.

KLM maakte al eerder bekend de vrachtvloot bij dochter Martinair fors in te krimpen. Nu blijken de gevolgen voor het personeel veel groter dan verwacht. Martinair zet nog dit jaar twee MD-11 vrachtvliegtuigen aan de kant.

Moeizaam
Voor juli volgend jaar volgen nog drie MD-11's. De vrachtdochter gaat alleen met drie Boeings 747 en dertig verkeersvliegers door. Voor 110 vliegers wil KLM geen ruimte maken in eigen gelederen. De veelal doorgewinterde piloten zijn volgens operationeel topman René de Groot van KLM te duur. 'Dat kunnen wij ons niet veroorloven. Financieel staat het water ons best aan de lippen. We zitten al in een moeizaam cao-proces en vragen 20 procent productiviteitsverbetering van bestaand personeel. We kunnen de kosten van extra Martinairpiloten niet dragen. Wij hebben alleen vacatures voor beginnende piloten.'

Volgens De Groot zou met het aannemen van de Martinairvliegers bij KLM een veel groter bedrag - ruim 35 miljoen euro - zijn gemoeid dan met een afvloeiingsregeling. Daarbij krijgen de vliegers, die gemiddeld 220.000 euro per jaar verdienen, twee jaarsalarissen mee. Voor een deel van die saneringskosten is vorig jaar al geld opzij gezet.

Mogelijk kunnen enkele vliegers, tegen lager salaris, overstappen naar KLM-dochter Transavia. Dat is vorig jaar ook al gebeurd.

Voortbestaan
Volgens Martinairtopman Marcel de Nooijer is er geen andere uitweg. 'Vorig jaar is ons verlies opgelopen van vijftig naar 72 miljoen euro. De vrachtmarkt trek weliswaar weer aan, maar doordat er grote overcapaciteit is, blijft het verliesgevend. Voor de continuiteit van Martinair en KLM is ingrijpen onvermijdelijk.' Martinair stopte in 2011 al met passagiersvluchten. Toen kon vliegend personeel, waaronder piloten, wel overstappen naar KLM, alhoewel ze daarbij wel onderaan de carriereladder moesten beginnen. Het verzet daartegen, dat tot aan de rechter werd doorgevoerd, heeft volgens De Nooijer geen rol gespeeld bij het besluit nu geen piloten over te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden