Marten en Oopjen gearriveerd in het Rijksmuseum

Vrijdagochtend zijn Marten Soolmans en Oopjen Coppit dan eindelijk opgehangen in het Rijksmuseum. Daar zijn ze de komende drie maanden te zien.

De portretten hangen op hun (tijdelijke) plek. Beeld anp

Vrijdagochtend zijn de portretten opgehangen in dezelfde zaal als de Nachtwacht. Ze hangen op de plek waar eerst een ander werk van Rembrandt hing, De Nachtelijke Samenzwering van Claudius Civilis.

"Zij zíjn de Gouden Eeuw!" zei scheidend museumdirecteur Wim Pijbes vanochtend: twee rijke twintigers, die zich na hun huwelijk lieten schilderen door Rembrandt, de succesvolste en bestbetaalde kunstenaar in de grootste en belangrijkste stad van de Republiek der Nederlanden. "Bling bling, de eerste uitspatting van luxe!"

Donderdagavond arriveerden de portretten vanuit het Louvre. Het Rijkmuseum schafte ze gezamenlijk aan met het Louvre, voor 160 miljoen. Aan het museum nu de taak om de huwelijksportretten aan zo veel mogelijk mensen te laten zien, 'maar dat is het Rijksmuseum wel toevertrouwd', aldus minister Jet Bussemaker.

Om daarvoor te zorgen, verscheen de nieuwe hoofddirecteur Taco Dibbets vorige week al op prime time in DWDD Summerschool, er werd een olijke, Monty Pythonachtige commercial gemaakt ('een minidocumentaire' in de terminologie van het museum) en een stijlvolle abri-campagne. Een Marten & Oopjen Magazine werd in een oplage van 400.000 exemplaren verspreid over alle Nederlandse lagere scholen, vanavond is Het klokhuis in zijn geheel gewijd aan de aanwinsten.

Voeten in de aarde
Tijdens de feestelijke onthulling hield Bussemaker een toespraak over de culturele identiteit van Nederland, en de netelige kwestie omtrent de aankoop van de schilderijen.

"De aankoop van deze twee bijzondere huwelijksportretten van Rembrandt, heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Laten we daar geen doekjes om winden. Enkelen zullen tot aan vandaag met ambivalente gevoelens rondlopen over het gedeeld eigenaarschap. Maar dat Nederland en Frankrijk, in tijden van grote verdeeldheid rond de Europese Unie, juist nu als naties verbonden zijn door dit kostbare erfgoed, zou je ook als een kracht kunnen beschouwen."

Bussemaker zag Marten en Oopjen voor het eerst in de krochten van het Louvre toen ze met haar Franse collega Pellerin de deal sloot. Daarna kon ze de werken bewonderen in het Louvre, samen met koning Willem-Alexander en koningin Máxima. "Maar dit is wel een heel mooi moment, nu ze thuis zijn," zegt ze met een grote glimlach op haar gezicht. "En het is ook heel bijzonder om te zien dat ze in een andere setting en omgeving weer anders uitkomen. Hier in het Rijks, met de donkere muur, is er zo'n zo'n mooi contrast." Om dat als eerste te mogen zien, heeft ze het missen van de ministerraad graag over.

Altijd samen
Rembrandt, zelf ook net getrouwd, schilderde de jonggehuwden ten voeten uit, zoals koningen en keizers doorgaans werden geportretteerd. De twintigjarige Soolmans, zoon van een protestantse handelaar uit Antwerpen die in 1585 voor de Spanjaarden naar Amsterdam vluchtte, gaat gekleed volgens de laatste Parijse mode. Oopjen Coppit, 22, telg uit een regentenfamilie die fortuin had gemaakt met de handel in graan en buskruit, met een kroezend, modieus kapsel. Als je goed kijkt, zie je dat ze een buikje heeft: Oopjen is zwanger.

Na drie maanden in de eregalerij gaan ze naar het museumatelier voor restauratie. De schilderijen zijn vergeeld, niet alleen omdat er vroeger minder goede vernis werd gebruikt, maar ook omdat er bij de familie Rothschild stevig werd gerookt. De restauratie zal volgens Dibbits ongeveer een jaar duren.

Daarna zijn de portretten opnieuw drie maanden te zien in het Rijksmuseum. Vervolgens zijn ze drie maanden in het Louvre, daarna vijf jaar in Amsterdam en vijf jaar in Parijs. Vanaf dat moment zullen Marten en Oopjen om de acht jaar van plek wisselen, altijd samen. Ze vormen één kunstwerk; niet voor niets is het schilderij van Marten gesigneerd en dat van Oopjen niet.

Om hun aankomst te vieren mag iedereen die Marten of Oopjen heet de portetten vrijdag al zien (Martens hebben zich al gemeld, Oopjens zijn er vooralsnog niet). Zaterdag mag iedereen het Rijksmuseum gratis bezoeken van 09.00 tot 21.00 uur. De portretten hangen tot 2 oktober 2016 in het Rijksmuseum.

Bekijk de korte documentaire van het Rijksmuseum over Marten en Oopjen:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden