Plus Ten Slotte

Marten Bierman (1939-2018): Politicus met oog voor de toekomst

Een politicus met verstand van zaken, oog voor detail, maar bovenal altijd aanspreekbaar, zo beschrijven collega's uit de politiek Marten Bierman.

Beeld anp

Een man met een hart voor de natuur en oog voor de ruimtelijke ­ordening.

Vanaf de oprichting in 1983 tot 2000 zat Bierman bij politieke partij De Groenen, opgericht als de Europese Groenen. Tussen 1995 en 2003 ­vertegenwoordigde hij de onafhankelijke senaatsfractie in de Eerste ­Kamer en in 2002 was hij kandidaat voor Leefbaar Nederland bij de Tweede Kamerverkiezingen, maar hierin heeft hij nooit een zetel gehad.

Later was hij wethouder Ruimtelijke Ordening in de gemeente Zandvoort. Aan het einde van zijn politieke loopbaan was Bierman betrokken bij de voormalige politieke partij Red Amsterdam.

De lynx terughalen
In zijn lange en bevlogen politieke carrière heeft Bierman geprobeerd Nederland zo mooi mogelijk te maken. "Al vanaf zijn studententijd stonden het milieu en de natuur daarbij op de eerste plaats," vertelt zijn vrouw Karin Bierman.

Dit heeft invloed gehad op de duinen bij Zandvoort, de inrichting van Amsterdam en zelfs op de kaart van ons land. In 1972 was Bierman namelijk een van de oprichters van de Vereniging tot Behoud van het IJsselmeer. Mede door zijn inzet is het Markermeer niet ingepolderd.

Oud-politicus Michel van Hutten kwam Bierman in deze periode al ­geregeld tegen. "Hij had een scherp oog voor de toekomst en realiseerde zich al vroeg dat we Europa nodig hadden als we het milieu en de ­natuur wilden beschermen."

Daarnaast was Bierman een politicus met bijzonder veel aandacht voor ­details, iets wat zowel zijn kracht als zijn valkuil was.

"Hij zat soms te veel op de details, dit was niet altijd makkelijk te combineren met de grote lijnen van de Amsterdamse gemeentepolitiek," vertelt oud-collega Roderic Evans-Knaup. Wel hield hij van het politieke spel en stond hij altijd open voor discussie.

Als wethouder Ruimtelijke Ordening in de gemeente Zandvoort durfde hij anders te denken dan zijn collega's. In plaats van de natuur te veranderen, wilde hij deze op natuurlijke wijze reguleren. Niet hekken of jagers moesten de overpopulatie van damherten tegengaan, maar het inzetten van natuurlijke vijanden. Een tot in detail uitgewerkt plan waarbij de lynx teruggehaald zou worden, ging echter niet door.

Vader in het verzet
Biermans jeugd in Amsterdam was een moeilijke tijd. "Hij had het liever niet over die periode," zegt zijn vrouw Karin. "Zijn vader zat in het verzet, hij woonde bij zijn oma." Uiteindelijk verhuisde hij naar Delft om architectuur en stedenbouwkunde aan de Technische Hogeschool te studeren. In deze periode maakte hij onder ­andere etsen om rond te kunnen ­komen.

In zijn studententijd lanceerde Bierman al het plan om het openbaar vervoer in Amsterdam over de grachten te laten lopen. De trabo, een samenstelling van tram en boot, zou het vervoersmiddel van de toekomst worden. Ook dit initiatief heeft nooit het levenslicht gezien.

Behalve politicus was Bierman ­planoloog, milieuactivist, architect en beeldend kunstenaar. Voor zijn verdiensten werd hij op 25 april 2008 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Marten Bierman overleed op 27 ­augustus op 78-jarige leeftijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden