Marqt wil duurzaam en vers zijn

AMSTERDAM - Amsterdam is een nieuwe supermarkt rijker. Niet zomaar een markt, maar een Marqt.Gistermorgen openden initiatiefnemers Qurijn Bolle en Meike Beerens - beiden afkomstig van Ahold - hun nieuwe concept. In Marqt worden dagverse producten verkocht, direct van de boer naar de klant. Bolle: ''Wij zijn een facilitair bedrijf: wij bieden eigenlijk een podium voor boeren die hun producten niet via de gebruikelijke kanalen kunnen of willen verkopen.''

De twee oprichters hebben grote plannen: ''We willen dit jaar in totaal drie winkels openen. Binnen vijf jaar willen we er twintig tot 25 in de hele Randstad hebben,'' vertelt Beerens.

Eerst maar Marqt nummer één. Voor het reusachtige pand aan de Overtoom staan kratten met fruit en groenten uitgestald. Suggesties voor het avondeten zijn op een zwart bord gekrijt. Maar de drukbezette Amsterdammer hoeft niet per se zelf aan de slag met de producten van Marqt. ''Wij bieden ook kant en klare dagverse maaltijden,'' zegt Bolle. Dat varieert van tomatenrisotto en truffelmayonaise tot andijviestamppot en erwtensoep. Alles is duurzaam gekweekt of geteeld, en het overgrote deel van de producten is biologisch. ''Maar we zijn niet primair een biologische winkel,'' vertelt Bolle. ''Wij richten ons op mensen die het belangrijk vinden dat iets lekker is, dat het vers is.''

Marqt werkt met een aantal partners die de producten aanleveren. Voor hun groente en fruit gaan ze naar Mijn Boer uit Purmerend, het vlees komt van Waterlant's Weelde uit Oosthuizen en de vis komt direct van de visafslag. Het brood wordt vier keer per dag in eigen winkel gebakken. De samenwerking tussen de producenten en Marqt is niet exclusief: als kaasboer Maarten ergens anders ook zijn brie wil verkopen, kan dat.

De keuze voor het pand aan de Overtoom is niet toevallig. ''De buurt is essentieel,'' zegt Beerens. ''We houden absoluut rekening met de doelgroep.''

Wat niet wil zeggen dat de doelgroep van Marqt slechts uit rijke yuppen bestaat. Bolle: ''Het gaat ons niet om koopkrachtig publiek maar om opgeleid, bewust levend publiek.''

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden