Marqt toont tweets van klanten in winkel zonder toestemming

Stel: je zegt op internet iets aardigs over een product, en vervolgens gaan de verkopers ervan met jouw foto en bericht aan de haal om promotie maken. Mag dat?

Beeld anp

Het overkwam programmamaker Joris van den Berg (33), die op Twitter liet weten de roti kip van Marqt 'best wel zalig' te vinden. Kaartjes met zijn foto en tweet verschenen vervolgens in de winkels. Marqt deed dat ook met uitingen van anderen op sociale media.

Toen Van den Berg zichzelf zag op het Olympiaplein, nam hij contact op: "Ik dacht: het was een openbare uiting, misschien mag het gewoon. Maar het voelde niet eerlijk dat ze het ongevraagd deden, terwijl ze via Twitter juist zo makkelijk toestemming hadden kunnen vragen."

Geen excuses
Marqt beloofde zijn kaartjes te verwijderen, maar anderhalve week later stonden ze er nog. Na meer mail- en belverkeer werden ze deze week weggehaald, zonder excuses.

Max Verloop van Marqt: "De reacties waren overwegend ook gewoon goed, mensen vonden het sympathiek. Ik heb uitgebreid met Joris gesproken, en naar aanleiding van zijn klacht hebben we besloten voortaan mensen te laten weten dat we hun uiting gaan gebruiken. Maar ik zou niet weten wat hier niet aan zou mogen, het is toch gewoon een soort retweet, maar dan op papier?"

'Mag absoluut niet'
Niks van waar, reageert Frederik Zuiderveen Borgesius, jurist en privacyonderzoeker aan de UvA. "De Wet Bescherming Persoonsgegevens staat het soms wel toe dat een bedrijf openbare persoonsgegevens gebruikt, maar het is een wijdverbreid misverstand dat je er alles mee mag doen. Wat Marqt hier heeft gedaan ligt op geen enkele manier in de lijn der verwachting als iemand een tweet plaatst en mag daarom absoluut niet zonder toestemming."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden