Recensie

Maroon 5 laat onder aanvoering van ijdeltuit Levine nergens een steek vallen (***)

Een stadionachtige liveopzet gisteravond in de tot de nok gevulde Ziggo Dome onderstreept de populariteit van Maroon 5 en voornamelijk 'world's sexiest man' Adam Levine.

null Beeld Paul Bergen/ANP
Beeld Paul Bergen/ANP

In een grijs verleden dook er nog wel eens een distortiongitaar op in het werk van Maroon 5, maar sinds het vijftal onder aanvoering van 'world's sexiest man', Adam Levine, echt doorbrak naar het grote publiek, is het aalgladde, uitgekiende pop wat de klok slaat.

Sekssymbool
Die doorbraak was het zonnige 'This love', en aan 'This love' zullen wij allen tot aan ons sterfbed worden herinnerd. Niet zo gek ook: het is zo'n nummer dat de popspijker precies op de kop slaat. Het is catchy, vrolijk, doch onopdringerig genoeg om eindeloos gedraaid te worden in winkelcentra en supermarkten, op Sky Radio en tijdens de telefoonwachtrij bij UPC.

Met Maroon 5 is veel gebeurd sinds die hit. Muzikaal is er inmiddels een trefzekere stap gemaakt naar supersterdom: het publiek krijgt wat het wil, in dit geval palingglad geproduceerde popsoul, afgetopt met de soepele kopstem van sekssymbool Levine. De keerzijde daarvan is een gebrek aan iets eigens. Recente hits als 'Payphone' en 'Moves like Jagger' missen een echte identiteit, en dat is niet zo vreemd: de lijst aan producers en songwriters achter die nummers steekt de Dode Zeerollen qua lengte naar de kroon.

Verlangende blikken van bakvissen
Hoe doet zo'n band, die het voor een groot deel toch van frontmanlooks, productiefoefjes en hitproductielegers moet hebben, het live? Precies zoals je verwacht: niet onverdienstelijk, niet uitmuntend, maar ook zeker niet slecht. De band draait een soepel geregisseerde show af, die nergens teleurstelt, maar waar je ook geen moment verbaasd van opkijkt.

Een stadionachtige liveopzet onderstreept hun populariteit, evenals een tot de nok toe gevulde Ziggo Dome, vol vers opgeladen omhooggehouden iPhones die een glimp van de spierbundels van Levine moeten oppikken. Het moet even gezegd: Levine is een ijdeltuit. Dat was hij al, en de bekroning door het Amerikaanse tijdschrift 'People' tot meest sexy man van 2013 heeft het er niet beter op gemaakt. Als een pedante haan loopt hij over het podium, zich zelfgenoegzaam bewust van de verlangende blikken van de bakvissen op de eerste honderdvijftig rijen.

Aandoende kopstem
Hang de man een gitaar om zijn nek en hij blaast de tot op de draad versleten rocksterrenmoves eigenhandig weer tot leven, als een jongetje van elf voor de spiegel met een tennisracket. Levine draagt aanvankelijk een bloesje, maar dat gaat snel uit, zodat hij zijn gespierde armpartijen vol tatoeages kan laten schitteren. Dat irriteert soms nogal, maar Levine is tegelijkertijd een uitstekende zanger, die nergens een steek laat vallen en soepel blijft hangen in zijn vrouwelijk aandoende kopstem.

Het jammere is: er gebeurt verder zo weinig. De hits worden keurig afgewisseld met albumtracks, Levine belooft de volgende keer op te zullen treden in zijn ondergoed (zie ook: 'ijdeltuit') en de gitaarsolo's rocken live gelukkig harder dan in de studioversies. Het punt met dat laatste is: dat doen gitaarsolo's live eigenlijk zonder uitzondering. Er is niets spannends aan Maroon 5, en als ze het wel proberen, slaan ze de plank mis.

Beetje te stinken
Zo nu en dan weeft de band een klassieker door zijn eigen werk heen: 'Be my baby' van The Ronettes komt voorbij, wat noch voor The Ronettes noch voor Maroon 5 iets doet. Maar wanneer ineens 'Get lucky' van Daft Punk wordt ingezet, begint de boel een beetje te stinken naar een ingeslapen bruiloften- en partijenband. De fans zal dat allemaal worst wezen. Maroon 5 is een degelijke band, die degelijke concerten geeft. En de frontman is nog sexy ook. Wat wil een normaal mens nog meer?

Pop: Maroon 5
Gehoord: 20/1
Waar: Ziggo Dome

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden