Marnixstraat wordt veiliger

De Marnixstraat is vanaf volgend jaar veel minder aantrekkelijk voor sluipverkeer en haastige automobilisten. Een deel van de straat wordt namelijk in één richting afgesloten voor autoverkeer.

Het gevaarlijke kruispunt aan de Marnixstraat. Op de grond de plek waar het jongetje Boris in 2009 werd aangereden door een vrachtwagen. © Floris Lok

Dat is het gevolg van plannen van stadsdeel Centrum voor de herinrichting van het Haarlemmerplein. Dat gaat na decennia van gesteggel in 2012 eindelijk op de schop.

De meest ingrijpende maatregel is het instellen van eenrichtingsverkeer in de Korte Marnixstraat. Autoverkeer kan daar voortaan alleen nog in noordelijke richting, naar het Haarlemmerplein toe, rijden. Autoverkeer van de Haarlemmer Houttuinen of de Haarlemmerweg dat in zuidelijke richting wil rijden, moet voortaan via de Nassaukade.

Bewoners en ondernemers klagen al jaren over de gevaarlijke Marnixstraat en dan vooral over sluipverkeer en auto's, taxi's en vrachtwagens die veel te hard rijden. In juni 2009 werd op de kruising bij het Marnixbad een twaalfjarige jongen doodgereden. Van 2006 tot en met 2009 gebeurden volgens cijfers van het stadsdeel alleen al bij het Haarlemmerplein 35 ongelukken, bij twaalf daarvan vielen gewonden.

De laatste anderhalf jaar is de straat heringericht. Er zijn deels vrijliggende fietspaden aangelegd, en om auto's te dwingen langzamer te rijden is de weg smaller gemaakt. De door buurtbewoners zo vurig gewenste drempels en meer stoplichten haalden het niet, vooral omdat de straat een hoofdverbinding is voor openbaar vervoer, waar snelheidsbeperkende maatregelen uit den boze zijn. Ov moet hier een bepaalde snelheid kunnen halen om aan de dienstregeling te voldoen.

Het wekt geen verbazing dat het stadsdeel ook na de herinrichting weer klachten ontving over te hard rijdende auto's. Met de gedeeltelijke afsluiting van de Korte Marnixstraat hoopt stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren dat probleem te kunnen aanpakken. ''Door deze maatregel wordt de Marnixstraat veel minder aantrekkelijk voor sluipverkeer. Doorgaand verkeer moet straks omrijden via de Nassaukade, en hopelijk rijdt dan vooral bestemmingsverkeer door de straat.''

Ook voor het Haarlemmerplein levert de maatregel een flinke verbetering van de verkeersveiligheid op. De plannen worden dit jaar nog besproken. Eind 2012 moet het werk klaar zijn.

Lees vandaag meer over dit onderwerp in Het Parool

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden