Update

Marnixplein vervroegd op de schop

Het Marnixplein in de Marnixstraat. Bloemen en tekeningen op het wegdek geven de plek aan waar op 19 juni de 12-jarige Boris verongelukte. Foto Peter Elenbaas

AMSTERDAM - Op het Marnixplein wordt al over twee weken begonnen met de aanleg van een vrijliggend fietspad. Dat is de opvallendste van een aantal maatregelen die stadsdeel Centrum neemt om het plein snel veiliger te maken.

Aanleiding voor de ingrepen is het ernstige ongeluk op het plein van 19 juni, waarbij de twaalfjarige Boris Kouwen om het leven kwam. Boris werd, terwijl hij met zijn fiets stond te wachten op het kruispunt, aangereden door een vrachtwagen.

Naast de aanleg van de vrijliggende fietsstrook worden fietspaden op de kruising gemarkeerd met nieuw, rood asfalt, komen er snelheidsremmers op de rijbanen en wordt de belijning bijgewerkt en aangepast. Om het kruispunt overzichtelijker te maken, schuift de bushalte tegenover de glashandel in de Marnixstraat op. Daarvoor moeten enkele parkeerplaatsen wijken.

Om fietsers te beschermen die vanaf de Marnixstraat linksaf naar het Frederik Hendrikplantsoen willen, wordt er bovendien een oversteekplaats aangelegd. Op verzoek van buurtbewoners wordt nog bekeken of er ook zo'n oversteekplaats kan komen ter hoogte van het Marnixbad, voor fietsers die linksaf de Westerstraat in willen.

Verkeerswethouder Hans Gerson en Erik Koldenhof van het stadsdeel Centrum hebben deze en andere de maatregelen gisterochtend toegelicht in een overleg met het Actiecomité Marnix, dat zich inzet voor een veiliger Marnixplein. Vandaag krijgen alle omwonenden een informatiebrief van het stadsdeel.

Volgens de planning van stadsdeel Centrum wordt op 20 juli begonnen met de uitvoering van de noodmaatregelen en zullen de werkzaamheden ongeveer twee weken in beslag nemen. Om dat voor elkaar te krijgen zal er ook 's avonds en 's nachts gewerkt worden.

Het plan om van de hele Marnixstraat een 30-kilometerzone te maken - een unanieme wens van de stadsdeelraad - wordt voorlopig niet uitgevoerd. De gemeente wil daarvoor nog wachten op de resultaten van een onderzoek dat eind dit jaar wordt afgerond.

Het zebrapad dat boze bewoners twee weken geleden op de Marnixstraat schilderden, mag blijven. Het wordt wel iets verplaatst.

Voorlopig krijgt alleen het deel van de Marnixstraat bij het Marnixplein vrijliggende fietspaden. Bij de herprofilering van de straat, waarmee waarschijnlijk in maart 2010 een begin wordt gemaakt, komt de rest van de straat aan de beurt.

Martijn Veldhoen van het Actiecomité Marnix is blij dat het stadsbestuur eindelijk stevige maatregelen neemt om het verkeer op de Marnixstraat veiliger te maken, maar is teleurgesteld dat de 30-kilometerzone voorlopig van de tafel is.

''Het is jammer dat de gemeente niet durft door te pakken. De Marnixstraat is nu net een racebaan, alleen door de maximumsnelheid te verlagen wordt de straat echt veilig.'' (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden