'Marnixplein kon niet eerder veilig'

"Ik kan me goed voorstellen dat buurtbewoners en familieleden emotioneel reageren. Dat een kind om het leven komt in het verkeer is vreselijk.", aldus Erik Koldenhof. Foto Floris Lok

AMSTERDAM - Stadsdeel Centrum kreeg forse kritiek van bewoners uit de Marnixpleinbuurt. Die vonden dat het stadsdeel te weinig haast maakte met het veiliger maken van het kruispunt na het dodelijke ongeval van vrijdag. Stadsdeelbestuurder Erik Koldenhof (Verkeer) reageert.

Bent u geschrokken van de emoties van de afgelopen dagen?
"Ik kan me goed voorstellen dat buurtbewoners en familieleden emotioneel reageren. Dat een kind om het leven komt in het verkeer is vreselijk. Het heeft ons ook erg aangegrepen, daarom loop ik morgenavond ook mee met de treurtocht."

Heeft het ongeluk u verrast? De Marnixstraat staat bekend als een gevaarlijke straat waar veel ongelukken gebeuren.
"Dat is moeilijk te zeggen. Het is heel erg dat dit ongeluk is gebeurd, zeker nu, vlak voor de straat wordt opgeknapt en veiliger gemaakt."

Die werkzaamheden beginnen pas in maart 2010. Waarom heeft het zo lang geduurd?
"De verschillende partijen konden het niet eens worden over de inrichting van de straat. Bovendien moesten we verschillende keren terug naar de tekentafel omdat het ontwerp was afgekeurd. Dat kost tijd. Ik heb pas sinds begin juni een goedgekeurd plan liggen."

Had u niet gewoon moeten besluiten om maatregelen te nemen? Het gaat om mensenlevens.
"Wij hadden graag eerder willen beginnen, zeker achteraf, maar er zijn veel black spots in de stad en het is niet mogelijk om die allemaal meteen aan te pakken. In het centum zijn de laatste vier jaar ook al veel black spots aangepakt."

Er komen vrijliggende fietspaden. U was daar niet voor.
"Bij het huidige ontwerp wordt de stoep veel smaller, dat is een probleem. Ik wilde liever gekleurde fietsstroken langs de rijbaan."

Bent u door het ongeluk van gedachte veranderd?
"Nee. Maar ik weet ook nog steeds niet wat nu precies is gebeurd vrijdag, en of het ongeluk had kunnen worden voorkomen met een vrijliggende fietsstrook."

Begint het werk echt in maart?
"We gaan het niet opnieuw uitstellen. De Marnixstraat moet nu zo snel mogelijk veiliger worden."

Sinds gisteren staan er verkeersregelaars. Is dat gebeurd onder druk van de publieke opinie?
"Ja. De emoties liepen hoog op. We vonden het noodzakelijk nu snel iets te doen."

Waarom heeft u er niet meteen drempels of stoplichten neergezet?
"In de eerste plaats omdat dat niet mag. Als ik wil ingrijpen, moet ik eerst het rapport van de politie afwachten, en dat is op zijn vroegst eind deze week klaar. Ik heb toestemming nodig van de centrale verkeerscommissie, omdat ik door in te grijpen in de verkeerssituatie ook weer andere weggebruikers in gevaar kan brengen. Bovendien is het de vraag of het mogelijk is: er rijden ook trams door de Marnixstraat, dus een drempel is sowieso geen optie."

Komen er nog meer maatregelen?
"Zodra dat kan, ja. Maar welke, besluiten we zodra we het politierapport hebben gelezen." (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden