Plus

Marlies Dekkers: een kwart eeuw lingerie met power

Marlies Dekkers zit 25 jaar in het vak en gaat dat vieren met lezingen over heel de wereld. 'Het is zó belangrijk dat je je meer voelt dan die buitenkant.'

Dekkers' 'blotebillenjurk' werd in 2008 aangekocht door het Rijksmuseum.Beeld Inez van Lamsweerde

Met een feest in de Rotterdamse club Villa Thalia begint voor ­lingerieontwerpster Marlies Dekkers (52) maandag een spannend jaar, waarin ze vijftien landen aandoet en waarin spiegels een belangrijke rol spelen. "Vrouwen, van Sint-Petersburg en Warschau tot LA, hebben zo'n ambivalente houding met hun eigen spiegelbeeld," zegt ze.

"Ze zien zichzelf vertekend: dik, benen te kort, borsten te klein, te groot, hangend. Terwijl je natuurlijk zo mooi bent als je jezelf vindt. Het is zó belangrijk dat je je meer voelt dan alleen die buitenkant. Ik ga vrouwen dit jaar dan ook letterlijk voor een spiegel zetten, ik heb er een heel activiteitenprogramma omheen bedacht."

Dekkers zit in haar hoofdkantoor in een historisch pand in het pittoreske Delfshaven, pal tegenover het woonhuis van zeevaarder Piet Hein, die vandaar de wereld besloot te veroveren. "Dat vond ik een strategische, mooie plek." Wel was ze er vorig jaar weinig. Veel van haar tijd bracht ze door in Amerika met het geven van lezingen, performances en interviews.

Geblinddoekt publiek
Ze stond er bijvoorbeeld naast Deepak Chopra en Caitlyn Jenner op Worldz, een congres 'voor de leiders van morgen' in Hollywood. Ze liet er de helft van haar publiek blinddoeken, de andere helft moest Dekkers zwijgend nadoen.

"Over de wang of binnenkant van de arm van de buurvrouw aaien, of met een vinger de tong strelen. Daarna vertelden de geblinddoekte vrouwen wat dat met hen deed. Sommigen moesten huilen. Daarvoor had ik iedereen gevraagd hun seksuele fantasieën te noteren, sommigen waren terughoudend, maar na die aanraakoefening durfden ze veel meer te delen."

Lingerie ontwerpen alleen is nooit genoeg geweest voor Dekkers, omdat ze zich vanaf het begin van haar carrière realiseerde dat ze zich 'op glibberig gebied' bevond.

"Ik ben een feminist pur sang en lingerie heeft toch de connotatie dat de vrouw ermee tot lustobject wordt. Dus ben ik samen met mijn publiek gaan onderzoeken hoe wij vrouwen dat zien, wat ónze seksuele fantasieën zijn, wat de verhouding is met ons lichaam, en hoe zeker of onzeker we nu zijn. In de RoXY ben ik na een show ooit naakt opgekomen, omdat ik vind dat we onszelf vooral ook naakt moeten accepteren."

Cruciaal
Een combinatie van pasvorm, verrassend design en een 'feministische point of view' is het geheim waarmee ze vrouwen als Sylvana Simons, Neelie Kroes en Heleen Mees lyrisch krijgt over het gevoel van power en sexyness dat haar lingerie de draagster geeft.

"Pasvorm is cruciaal, lingerie moet goed zitten, niet schuren, ondersteunen, en ik accentueer ook plekken die afleiden. Ik frame het lichaam als een schilderij, daar komen al die straps vandaan."

Ze zegt het fijn te vinden tijdens de derde feministische golf haar rol te hebben gepakt 'en dat het stokje nu wordt doorgegeven'. "#MeToo is het begin van de vierde feministische golf. Twitter is momenteel weer het leukste sociale medium, want die jonge meiden gaan er met gestrekt been in en laten niet meer los. 'Jij hebt iets verkeerds gedaan, ik ben slachtoffer, dat pik ik niet.' Terwijl mijn generatie een aversie had tegen slachtofferschap, daar stond je boven, even slikken en hup weer door. Daar hebben we wel wat weeffoutjes gemaakt."

Gaga in Warschau
In 2013 ging ze failliet, maar ze krabbelde weer op. Tegenwoordig verkoopt ze in 25 landen, waaronder Canada en de VS. Britney Spears, Lady Gaga, Fergie van de Black Eyed Peas en Kelly Rowland dragen haar lingerie. "Maar nóg trotser ben ik op de millennials die mijn ontwerpen omarmen. Kijk op mijn Instagramaccount; daar zie je zoveel jonge meiden die zichzelf in mijn lingerie fotograferen."

In het voormalig Oostblok is Dekkers een ster. "Vrouwen staan in Moskou in de rij voor een handtekening en in Warschau moet ik met drie beveiligers over straat, ík ben daar Gaga, zeg maar. In Nederland ben ik established, maar daar hebben ze net mijn merk ontdekt en het eerste ahamoment."

Pardon, wat is dat? "Kant is sexy, leuk en frivool, maar iedere vrouw weet: dat zit na drie uur voor geen meter en doet pijn. Dat basicachtige Calvin Kleinondergoed zit de hele dag prima, maar daar word je niet echt blij van. En dan kom ik met iets wat lekker zit, waarin je jezelf supersexy voelt, wat zelfvertrouwen geeft en vernieuwend is: het ahamoment."

Blotebillenjurk
Het verhaal achter haar 'blotebillenjurk', ontworpen koud van de kunstacademie en aangekocht door het Rijksmuseum ('meteen de eerste daad van Wim Pijbes na zijn aanstelling') gaat er internationaal nog steeds in als koek. "Ik ben ermee over de Wallen gaan lopen omdat ik me afvroeg of ik de ultieme geile mannenfantasie had ontworpen óf dat ik echt het verschil maakte."

"Ik wilde een beeldtaal creëren die verderging dan het objectiveren van de vrouw. En die jurk bleek inderdaad andere taal uit te stralen: ik heb de macht. Alle mannen draaiden hun hoofd af, ik was geen object van begeren maar van verwarring. Toen wist ik dat ik verandering teweeg kon brengen en dat is gelukt. Van Amerika tot Rusland en alles daartussen heb ik echt een verschil gemaakt in de lingeriewereld."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden