Marktplaats voor de tasjeselite

De website Designer-Vintage.com Beeld
De website Designer-Vintage.com

AMSTERDAM - Een tweedehands fluwelen high waist-broek met de zo gewilde Chanelknoopjes voor nog geen honderd euro: een jaar geleden zouden de winkelende dames in de PC Hooftstraat er hun neus voor hebben opgetrokken. Nu de kredietcrisis ook in de betere kringen in Amsterdam-Zuid huishoudt, is tweedehands designmode ineens een aanvaardbare optie.

Alleen noemen de berooide fashionistas het natuurlijk geen tweedehands. Vintage is het eufemisme van de PC Hooftdames voor gebruikte designcouture.

Het is zelfs hip er voor uit te komen, vertelt Karin Barnhoorn. Zij leidt sinds een jaar met zakenpartner Véronique Andersen de website Designer-vintage.com, waar steeds meer gebruikte kleding van peperdure modemerken voor nog altijd stevige prijzen steeds van eigenaar wisselt; een Marktplaats.nl voor de elite.

''Sinds januari zien wij een enorme toename van de bezoekersaantallen,'' vertelt Andersen, die de site vanuit huis runt. ''Ook de aantallen verkochte kledingstukken groeien fors. Uit gesprekken met de dames merken wij dat er veel PC Hooftklanten bij zitten. Ook in rijkere kringen is men aan het economiseren. Sommigen hebben veel geld verloren op de beurs. Nu ontdekken ze dat er als het ware cash geld ligt opgestapeld in hun inloopkast.''

Barnhoorn ontwikkelde de website nadat zij vergeefs een Guccitas wilde verkopen op Marktplaats. ''Maar ik vond de tas detoneren tussen het aanbod en zag te veel namaak. Ebay vond ik weer te ingewikkeld. Eigenlijk was er helemaal geen marktplaats voor wat chiquere stukken.''

Zelf verkocht zij 'heel veel' uit haar kledingkast. ''Als de twee vragen 'Draag ik het nog?' en 'Ga ik het ooit nog dragen?' allebei met nee zijn beantwoord, gaat het hard. Het ruimt op in je kast en in je hoofd.''

''Als je optelt wat er allemaal uit die kasten komt, kun je voor duizenden euro's per maand verkopen. Veel dames gaan van de opbrengst overigens meteen weer shoppen. In Amsterdam-Zuid is er één mevrouw die van het geld haar tuin heeft gedaan. Een dame uit Utrecht verkoopt vijf tot zes stukken per week. Zij heeft het geld gewoon nodig.''

Tweeduizend topstukken staan inmiddels op de site. Er zijn 2500 geregistreerde gebruikers. ''Wekelijks komen er zestig tot honderd bij, al kopen die niet allemaal. Wij trekken dagelijks rond de duizend bezoekers. Zij bekijken ongeveer tien pagina's en hangen gemiddeld zeven minuten rond op de site.''

Terwijl de kredietcrisis menige kledingkast schoonblaast, is inmiddels een nieuw type klant op de site gesignaleerd. Claudia Schoemacher is één van hen. De vrouw van cosmetisch arts Robert Schoemacher is verslaafd geraakt aan vintage. Zij heeft op de site een eigen shop geopend, onder de naam Livia.''

Schoemacher, van wie bekend is dat zij zich niet kan beheersen als het om Chanel gaat, 'heeft het helemaal begrepen', zegt Barnhoorn. ''Er is een groeiende groep dames die een kledingstuk op internet koopt en het na het seizoen direct weer doorverkoopt. Om vervolgens iets anders aan te schaffen. Zo loop je bijna gratis ieder seizoen in een andere Chanel. Je hoeft alleen maar de eerste keer te investeren.''

Winkeliers in de PC Hooft hebben de internet-outlet ook al ontdekt. Azzurro zet er na het seizoen de voorraad overgebleven stukken te koop, evenals Fred Stoeltie met zijn designerzonnebrillen. ''Couturier Ronald Kolk heeft zestig stukken te koop gezet.'' En zo is 'last season' plotseling de nieuwe mode aan het worden. (MARC LAAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden