Marktplaats.nl draait als een lier

Marktplaats.nl profiteert op veel terreinen van de crisis. Foto GPD Beeld
Marktplaats.nl profiteert op veel terreinen van de crisis. Foto GPD

Op koopjessite Marktplaats.nl zijn de gevolgen van de economische crisis merkbaar. Het aanbod van auto's en wasmachines groeit en consumenten zoeken vooral op de term 'gratis' .

Negentig procent van de Nederlanders met een internetaansluiting kijkt elk jaar minimaal één keer rond op Marktplaats.nl. Met dit bereik is de digitale markt voor tweedehands spullen een aardige barometer voor maatschappelijke ontwikkelingen en de gemoedstoestand van consumenten.

Uit de gegevens van Marktplaats.nl blijkt dat de economische crisis grote invloed heeft op het koop- en zoekgedrag van consumenten. Zo is de zoekterm 'gratis' de laatste maanden opvallend populair. ''Vorig kwartaal werd die term gemiddeld 320.000 keer per maand gebruikt. Eind 2008 was dat nog 260.000 keer,'' zegt Francine van Dierendonck, lid van het managementteam van Marktplaats.nl.

Nog meer crisisfeitjes: de belangstelling voor ijskasten en wasmachines groeit: het aanbod was in juni 25 procent groter dan een jaar eerder en consumenten klikken tien procent meer van dit soort advertenties aan. Dat duidt op twee ontwikkelingen: leveranciers komen in de winkels niet meer van hun spullen af en zetten die op Marktplaats.nl en, ten tweede, consumenten oriënteren zich langer voordat ze een aankoop doen. ''Het geld is er wel, maar mensen houden het langer in de broekzak,'' aldus Van Dierendonck.

Marktplaats.nl profiteert op veel terreinen van de crisis. Zo is het aanbod van auto's opvallend toegenomen, zegt Van Dierendonck. ''De autoverkopen gaan niet goed, daarom willen dealers van de wagens af en adverteren meer op Marktplaats.nl. Op dit moment komen er dagelijks zesduizend auto's bij, voorheen waren dat er vijfduizend.''

Door de crisis groeit de vraag naar diensten op Marktplaats.nl Vanwege de malaise kopen consumenten minder snel nieuwe spullen. Als apparatuur stuk gaat, bellen ze eerder een reparateur. De belangstelling voor reparateurs is op Marktplaats.nl dit jaar veertig procent gegroeid.

Marktplaats.nl, met een groot kantoor in Amsterdam, bestaat inmiddels tien jaar. De digitale rommelzolder is in die jaren uitgegroeid tot een grootmacht. Dagelijks verschijnen 255.000 nieuwe advertenties, dat zijn er drie per seconde. In die tien jaar zijn er meer dan 250 miljoen advertenties geplaatst.

Marktplaats.nl, sinds 2004 eigendom van Ebay, denkt de forse groei van de afgelopen jaren vast te houden. De site zet voor verdere uitbreiding in op de categorieën auto's, diensten -reparateurs, oppassers, schoonmakers- huizen en vacatures. Daarnaast boort het ook de zakelijke markt aan. Het aantal advertenties van bedrijven neemt toe, ondanks de economische malaise. (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden