Markt eindelijk commercieel in Slotervaart

De Markt op het Sierplein in Slotervaart. Foto Floris Lok Beeld
De Markt op het Sierplein in Slotervaart. Foto Floris Lok

AMSTERDAM - Voor het eerst wordt een markt gerund door kooplui zelf in plaats van de gemeente. Is dit de oplossing voor de wegkwijnende markten in het hele land? Visman Tijmen Koelewijn stond vooraan in de rij om een plekje te veroveren op de nieuwe markt op het Sierplein in Amsterdam Slotervaart. ''Dit wordt de beste markt, zeker. Een markt met alleen gedreven kooplui, waar een visie achter zit en waar niet alles van boven wordt opgelegd. Daar wil ik bij zijn. Ik heb namelijk vaak genoeg gezien hoe het niet moet.''

Of het door de zon komt, of de uitgebreide publiciteitscampagne, het is gezellig druk op de allereerste dag van de Siermarkt. Veel ouderen, veel allochtone vrouwen met kinderen, de gemiddelde bewoner van Slotervaart dus. Het zal hen niet meteen opvallen dat ze kuieren over een markt die hét voorbeeld moet worden voor alle wegkwijnende markten in het land. Over deze markt is nagedacht.

Driehonderd Slotervaarters is vooraf gevraagd wat voor markt zij wilden. Vervolgens werd het aanbod daarop afgestemd.

Geen enkele kraam verkoopt hetzelfde, géén rijen textielhandelaren, maar ook geen concurrerende groenteboeren. De marktwagens staan logisch gegroepeerd, zo zijn de verkopers van olijven, noten en kaas elkaars buren. Dat is de normaalste zaak van de wereld in een supermarkt, maar een noviteit voor de markt.

''Op andere markten heeft een koopman een verworven recht op een plek, waardoor het niet mogelijk is om de markt beter in te delen'', vertelt Jansen. ''In Slotervaart wonen veel vijftigplussers en allochtone gezinnen. Dat zijn de typische marktklanten, deze mensen willen een traditionele markt. Maar ze waren teleurgesteld geraakt in de markt, door verschraling van het aanbod, teveel van hetzelfde.''

Jansen ruimde geen plek in voor de verkoper van exclusieve olijfolie of de biologische bakker, want die dure producten passen niet bij deze klanten.

Zo'n 250 kooplieden hebben zich aangemeld, slechts 33 kregen een plek. Waarom ze die verdienden moesten ze duidelijk maken in een sollicitatiebrief. Gekozen is voor ondernemers die begrijpen dat ze alleen samen een succes van de markt kunnen maken. Eigenlijk ergeren deze kooplieden zich op andere markten rot aan ondernemers die er een potje van maken. De collega's die bij slecht weer niet op komen dagen, of om drie uur 's middags hun boeltje al pakken. Dat doet afbreuk aan de hele markt.

Iedereen heeft een contract ondertekend met kwaliteitseisen. Zo gaan ze allemaal pinbetalingen mogelijk maken. Ook leveren de kooplieden hun omzetcijfers, zodat marktmanager Marcel Jansen weet of hij in de promotie van de markt moet bijsturen.

Jansen zorgt voor de promotie van de Siermarkt als geheel. In de aanloop heeft hij zo'n 20.000 euro uitgegeven aan artikelen in huis-aan-huisbladen, 25.000 actiekranten, flyers, een lichtkrant op het plein en posters in de trams die door Slotervaart rijden.

Jansen is niet in dienst van het stadsdeel (de gemeente). De kooplieden zelf runnen de markt via een stichting, zij kiezen het bestuur. Zij zijn er zelf verantwoordelijk voor of de Siermarkt een succes wordt. Het stadsdeel bemoeit zich niet met de organisatie van de markt, heeft geen marktmeester en geeft ook niet de vergunningen uit.

Wethouder Paulus de Wilt: ''Als stadsdeel moet je niet alles willen regelen. Door het op deze manier te doen, hebben we in een keer een heel gevarieerde markt.''

De branchevereniging van kooplieden CVAH is dolblij dat het is gelukt om op een andere manier een markt te organiseren. ''Overal doen gemeenteambtenaren dit. Maar zij kunnen geen commercieel succes maken van een markt, dat is hun taak niet. Een gemeente runt toch ook geen winkelcentrum'', aldus CVAH-voorzitter Henk Achterhuis.

Aardappelman John van de Kroon heeft er alle vertrouwen in. ''Ik betaal graag mee aan de gezamenlijke promotie, want dat geld komt terug naar ons. Kijk eens hoeveel mensen hier rondlopen, op de eerste dag.'') (GPD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden