Mark Knopfler leunt op vakmanschap

Een vreemd gezicht: Mark Knopfler die tijdens het eerste van zijn drie uitverkochte concerten in de Heineken Music Hall onderuitgezakt in een bureaustoel op het podium gitaar zat te spelen. Knopfler is ook staand geen dynamische podiumpersoonlijkheid. Integendeel. Als livemuzikant is hij een van de meest uitstralingsloze figuren in de rock.

Maar hij had een excuus. Rugklachten. Zijn arts had de inmiddels zestigjarige Brit dringend afgeraden te staan of te lopen, vertelde hij na een half dozijn liedjes.

Ooit, in 1978, toen het debuutalbum van zijn groep Dire Straits verscheen, kruiste zijn pad toevallig dat van de rock-actualiteit. Dire Straits werd een heel korte periode als new wave of zelfs punk beschouwd. Halverwege de jaren tachtig had Dire Straits zich ontwikkeld tot een groep die grossierde in ambachtelijk vakmanschap en geluidstechnische perfectie. Niet zonder reden werd Knopfler naar voren geschoven als boegbeeld van de promotie van de toen splinternieuwe compact disc. Het legde hem geen windeieren.

Sinds hij weer een decennium later zijn Dire Straits aan de kant zette en een solocarrière startte, maakte de gedreven, maar spekgladde rock steeds meer plaats voor in de roots gewortelde folk en bluessongs. Het verschil is dat Springsteen ook het simpelste folkliedje nog met veel charisma zingt en Dylan zelfs in het banaalste bluesje een mysterie weet te leggen. Dat lukt Knopfler nooit.

Maar hij is natuurlijk een vakman. En méér dan dat: een fantastische fingerpickin-gitarist. Natuurlijk staan er ook Dire Straitsklassiekers op het repertoire - want dat is waar een groot deel van het publiek voor komt. Noem het maar kantoorversies van Sultans of swing, Romeo & Juliet, Telegraph Road en Brothers in arms. Het zijn echter de sentimenten in die liedjes die het publiek prikkelen, niet de inspiratie waarmee ze gespeeld worden.

Ook onderuit hangend weet Knopfler nog een handvol fantastische licks te produceren op de tientallen gitaren die hij één voor één omgehangen krijgt. Misschien een stunt om de Brit een volgende keer slapend te laten gitaarspelen. Zeker en vast dat hij ook dat feilloos kan. (PETER BRUYN)

Mark Knopfler, gehoord op 27 juni in een uitverkochte Heineken Music Hall.

Mark Knopfler. Foto AP Beeld
Mark Knopfler. Foto AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden