Marit van Egmond nieuwe directeur van Albert Heijn

Albert Heijn krijgt op 1 februari een nieuwe directeur. Marit van Egmond neemt de plaats in van Wouter Kolk, die zich voor moederbedrijf Ahold Delhaize volledig gaat richten op zijn rol als topman voor heel Europa en Indonesië.

Marit van Egmond, hier op beeld uit 2016 Beeld anp

an Egmond, op dit moment directeur commercie van Albert Heijn, begon haar carrière als management trainee bij Ahold en bekleedde er vervolgens diverse commerciële, operationele en managementfuncties. Zo was ze ook directeur van slijterijketen Gall&Gall.

Wouter Kolk
In haar nieuwe rol blijft ze rapporteren aan Kolk. Hij werd in 2015 topman van Albert Heijn en kreeg er de laatste jaren meerdere taken bij.

Sinds september 2017 zit hij ook in het uitvoerend comité van Ahold Delhaize. In oktober 2018 werd hij topman van Ahold Delhaize in Europa en Indonesië. Vanuit die positie heeft hij de verantwoordelijkheid voor het concern in acht landen.

Albert Heijn trekt de kar voor Ahold Delhaize

Ahold Delhaize heeft zijn omzet in het afgelopen kwartaal verder weten op te krikken. Het Nederlands-Belgische supermarktconcern deed vooral in Nederland goede zaken. Zowel de fysieke winkels als de webwinkel van Albert Heijn brachten meer boodschappen aan de man, al liep het marktaandeel van de grootgrutter wel wat terug.

De Nederlandse activiteiten inclusief de webwinkels ah.nl en bol.com verkochten 3,3 procent meer dan een jaar geleden in dezelfde periode, als wordt gekeken naar winkels die toen ook al open waren.

Deze zogeheten vergelijkbare omzet is een belangrijke graadmeter voor winkelketens. De groei was wel wat minder dan een jaar eerder. In de tweede thuismarkt België werd een stijging van 3,0 procent behaald.

In de VS, waar het concern tweederde van zijn geld verdient, steeg de vergelijkbare omzet met 2,7 procent. Dat was deels te danken aan gunstige omstandigheden zoals goed weer en lage inflatie. Ook beginnen de onlineverkopen op gang te komen, al zijn die nog lang niet op het niveau van de webwinkels in Nederland.

De totale omzet ging exclusief wisselkoerseffecten omhoog met 3 procent tot 16,5 miljard euro. Ahold Delhaize maakte bij zijn handelsupdate nog geen concrete winstcijfers bekend. Die staan voor 27 februari op de rol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden