Marathon: toptijd zegt niet alles

Kopgroep rent langs de Amstel. Jos Hermens, organisator van de marathon, zou graag twee ton extra willen om nog betere lopers te kunnen aantrekken. Foto ANP

AMSTERDAM - En zo rende een onbekende Keniaan van 21 jaar op een fraaie herfstdag lange tijd door Amsterdam, op weg naar een tijd op de marathon van pakweg twee uur en vijf minuten.

Sommigen aan het parcours verkondigden al enthousiast dat de organisatie daarmee succesvol de jacht op een nieuwe hoofdsponsor zou kunnen openen. Maar de onervaren Gilbert Yegon kreeg in het zicht van de finish in het Olympisch Stadion kramp en de klok wees 2.06.18 uur als eindtijd aan. Een parcoursrecord, ja, maar wel al 2.19 minuten boven het wereldrecord. Kun je daarmee in deze tijd nog aankloppen bij een bedrijf om een half miljoen euro sponsorgeld?

Dat was de bijdrage die de laatste hoofdsponsor van de marathon, ING, Amsterdam aanreikte in ruil voor een geslaagd evenement en de exclusieve publicteit ervan. Die luxe is voorbij. Tijden lijken maatgevend voor de status van een marathon. Maar maatgevend voor het bestaansrecht is toch de organisatie zelf, en die staat in de hoofdstad al jaren als een huis. Het parcours, met het Olympisch Stadion als uitvalsbasis, is goed. De toeschouwersaantallen nemen toe. Het aantal deelnemers blijft stijgen. Negenduizend buitenlanders zorgden bovendien voor een economische impuls die er niet om liegt.

Niet onbegrijpelijk kijkt Jos Hermens, de man die telkens verrassend goede lopers weet te strikken, met een jaloerse blik naar de miljoenen die Amsterdam heeft vrijgemaakt voor de organisatie van de Ronde van Italië, komend jaar.

De marathonsteun van de gemeente, drie ton, gaat voor tweederde op aan beveiliging, zegt Hermens. Hij zou graag twee ton extra willen hebben om nog betere lopers te kunnen aantrekken. Dan kan Amsterdam wedijveren met Berlijn, New York, Londen. Maar garanties voor toptijden koop je er niet mee.

Slimmer gaat de organisatie van de marathon nu een relatie aan met Le Champion. Op die manier krijgen sponsors meer mogelijkheden om door het jaar heen in de aandacht te komen, bijvoorbeeld bij de Dam-tot-Damloop - de kaskraker van Le Champion - of bij de halve marathon van Egmond, de Groet uit Schoorlloop, de Circuitrun van Zandvoort.

Enkele maanden geleden zei Amsterdamvoorzitter Joop Waterreus al dat 'het vlees van de botten' was geschraapt om de editie van 2009 rond te krijgen. Met een scheef oog kijken naar het vetpotje voor de Giro of alle troefkaarten zetten op één grote sponsor biedt geen blijvende oplossing; samenwerken met Le Champion wel. (HARRY TEN ASBROEK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden